Vooruitgang boeken is het vertrekpunt voor de toekomst en een stimulerende factor voor iedereen. Laat u voeden en inspireren met onze blogs. Van brainwaves tot deep dives. Ready for take off?
lens https://www.hospitality-group.nl/wp-content/uploads/2017/01/door-welke-lens-kijk-jij_1000x568-300x180.jpg

Door welke lens kijk jij?

Door welke lens kijk jij?

Na een driedaagse studiereis met Nederlandse facility managers in Londen blijven de berichten binnenstromen in onze gezamenlijke WhatsApp-groep. Het zijn vooral heel veel foto’s. Ze geven een prachtig beeld van de bezoeken aan onder andere Barclays, Google, het Olympic Parc, Borough Market en een aantal goede restaurants. Als ik naar...

Lees verder 

https://www.hospitality-group.nl/wp-content/uploads/2016/10/single-service2-01-300x180.png

Albron wordt overgenomen – single service providers verliezen het strategisch schaakspel

Albron wordt overgenomen – single service providers verliezen het strategisch schaakspel

Tja, de overname van Albron door Facilicom - hoewel Albron het een samenwerking noemt - is toch een bijzonder interessante ontwikkeling die niet anders kan worden uitgelegd dan dat single service providers het strategisch spel niet kunnen winnen. Een korte analyse van het schaakspel. Niets doen is ook een strategie...

Lees verder 

https://www.hospitality-group.nl/wp-content/uploads/2016/07/Facilitair-manager-300x180.jpg

Facility Manager, you ain’t seen nothing yet!

Facility Manager, you ain’t seen nothing yet!

World FM Day, wie had dat 30 jaar geleden gedacht, een dag om de facility manager en facility management in het zonnetje te zetten en dat is volledig op zijn plaats. De rol van FM begon als die van de loyale organisator. Zorgen, regelen en organiseren. De veelbesproken sleutelbos hoor...

Lees verder 

secondment https://www.hospitality-group.nl/wp-content/uploads/2016/06/recruiter_700x350-300x180.jpg

Recruitment van facilitaire professionals, de mens is zoveel meer dan zijn CV

Recruitment van facilitaire professionals, de mens is zoveel meer dan zijn CV

In de Volkskrant lees ik een artikel van Joris Zwetsloot, waarin hij het vak recruitment vergelijkt met het schuiven van dozen. En hij is helaas niet de enige in mijn omgeving die ons nobele vak zo beziet. In mijn ogen totaal ten onrechte. Maar dat niet iedereen het ‘trucje’ zomaar...

Lees verder 

Sharp facility strategy https://www.hospitality-group.nl/wp-content/uploads/2016/05/strategie_700x350-300x180.jpg

Scherpe facilitaire strategie omdat het helpt

Scherpe facilitaire strategie omdat het helpt

Naarmate de leeftijd vordert en je in de loop van je carrière als facilitair adviseur de nodige organisaties maar vooral professionals en managers hebt geholpen met tal van vraagstukken ontwikkel je een sterk gevoel voor wat nu wel werkt en wat minder werkt. En dan heb ik het niet over...

Lees verder 

https://www.hospitality-group.nl/wp-content/uploads/2016/02/Co-creatie-300x180.jpg

Sourcing in de vorm van co-creatie

Sourcing in de vorm van co-creatie

De nieuwe FM-strategie Afgelopen maand kwam ISS met een lezenswaardig rapport ‘2020 Vision; Future of Outsourcing and Perspectives for Facility Management’. Een belangrijke conclusie van de onderzoekers is dat uitbestedingsbeslissingen in 2020 meer gedreven worden door strategische argumenten dan vanuit kostenperspectief. Externe dienstverleners worden verantwoordelijk voor activiteiten en processen die...

Lees verder 

https://www.hospitality-group.nl/wp-content/uploads/2015/12/hands-woman-legs-laptop-klein-300x180.jpg

Naar een aantrekkelijke werkomgeving

Naar een aantrekkelijke werkomgeving

Het ontwikkelen van een aantrekkelijke werkomgeving is een uitdaging. Maar wel steeds beter haalbaar. Vooral als sprake is van samenwerking tussen HR, FM/RE en ICT. De disciplines die de inzichten en ingrediënten leveren voor de manier van werken. De mens centraal Waar het de komende jaren echt om draait in...

Lees verder 

https://www.hospitality-group.nl/wp-content/uploads/2015/09/8138620683_0f9fa60e05_b-300x180.jpg

Cutting out the middle men

Cutting out the middle men

In het afgelopen decennium zorgde een nieuwe kijk op business- en verdienmodellen ervoor dat traditionele bedrijven het nakijken hadden in een toch al turbulente tijd. Nieuwe ondernemers zoals Zalando maar ook Booking.com en Bol.com maakten handig gebruik van ICT-mogelijkheden en wisten in enkele jaren overweldigende marktaandelen te behalen. De kracht...

Lees verder 

https://www.hospitality-group.nl/wp-content/uploads/2015/06/Regie-300x180.jpg

Met regie overstag

Met regie overstag

Regie is één van de meest besproken thema’s binnen FM. In veel gesprekken die ik over regie voer, komt op zeker moment de vraag: “Maar wat versta jij dan onder regie? Want in mijn beleving gaat het toch om …?”. Waar die puntjes staan worden over het algemeen drie dingen...

Lees verder 

https://www.hospitality-group.nl/wp-content/uploads/2015/05/love-300x180.jpg

Schoonmaken voor een 9

Schoonmaken voor een 9

Om het jaar organiseren we een engagement- en tevredenheidsmeting onder onze collega’s om niet alleen te vertrouwen op wat we zien en horen maar ook ‘evidence-based’ beleid te ontwikkelen. We willen graag de beste werkgever zijn en dan is het handig om van tijd tot tijd een stevige peilstok te...

Lees verder 

https://www.hospitality-group.nl/wp-content/uploads/2015/07/amstelveen_koninklijke-familieANP-27053710-300x180.jpg

Elke dag Koningsdag

Elke dag Koningsdag

Terwijl heel Nederland Koningsdag viert zit ik met collega John Dommerholt in het vliegtuig naar San Francisco om samen met onze opdrachtgever ‘workplace engagement’ voor een Fortune 500 IT-onderneming weer een stap verder te brengen. Na 16 uur reizen zien we onze opdrachtgever ‘s avonds in een restaurant in Palo...

Lees verder 

Een kleurrijker FM-landschap https://www.hospitality-group.nl/wp-content/uploads/2015/03/Een-kleurrijker-FM-landschap-300x180.jpg

Een kleurrijker FM-landschap

Een kleurrijker FM-landschap

Er was eens een tijd dat facility managers hun neus ophaalden voor fm-dienstverleners zoals cateraars, schoonmaakbedrijven of technisch dienstverleners. Die dienstverleners waren toch vooral van de uitvoering en dan nog maar een heel klein deel daar van. Zij begrepen toch weinig van de behoeften van de eindgebruikers. Laat staan dat...

Lees verder