https://www.hospitality-group.nl/wp-content/uploads/2019/02/shutterstock_1049157986-300x180.jpg

Coffee, a liquid hug for your brain

Coffee, a liquid hug for your brain

Auteur:

In Nederland is koffie nog steeds het meest populaire drankje en bijna de helft van werkend Nederland zegt goede koffie belangrijker te vinden dan lunch of zelfs een laptop van de zaak. Eén ding is dus zeker: we houden van koffie, lekkere koffie. Zwart, met opgeschuimde melk of een beetje suiker, er zijn een hoop varianten. We gaan in onze vrije tijd steeds vaker op zoek naar de leukste tentjes met echte barista’s en ongekend lekkere ‘koffietjes’, maar op kantoor nemen we soms nog genoegen met diepgevroren instantkoffie.

96% Zwarte koffie

Met gemiddeld vier koppen per dag drinkt werkend Nederland dagelijks 23,2 miljoen koppen koffie. Waar zwarte koffie nog steeds ver uit het meest populair is, worden er ook steeds vaker speciale(re) koffies aangeboden om het aanbod zoveel mogelijk aan te laten sluiten op de wensen van alle medewerkers.

De criteria

Dat we houden van echt goede koffie is duidelijk, maar wanneer is een koffie in onze ogen nu echt goed? Uit onderzoek is gebleken dat iemand het belangrijk vindt zelf te kunnen bepalen hoe sterk de koffie is. Wat eveneens zo belangrijk is, is de kwaliteit van de koffie zelf. Deze standaard wordt bepaald aan de hand van drie belangrijke criteria, namelijk smaak , geur en hoe de koffie er uitziet. Ook dat de koffie gemaakt wordt van verse bonen is voor veel mensen een onmisbaar element voor het kopje genot.

Typisch

Uit onderzoek van Nescafé blijkt dat er vier typen koffiedrinkers op de werkvloer zijn. De ‘koffie sommelier’ is een echte fijnproever en vindt het niet erg geld te betalen voor een kwalitatief hoogstaande koffie. De ‘koffie connaisseur’ is vaak een hoogopgeleide veertiger die zijn/haar koffie graag heel vers drinkt en houdt van kwaliteit, drinkt vaak in gezelschap een zwarte koffie (lungo) maar kan ook intens genieten van een romige machiato. De ‘koffie kameleon’ drinkt koffie in allerlei soorten, maten en merken. Betalen voor (goede) koffie op de werkvloer is uitgesloten. De ‘koffie tradista’ daarentegen is een gewoontedier van ongeveer 50 jaar oud. Elke dag op hetzelfde tijdstip schenkt hij/zij voor zichzelf een zwarte koffie in en dat gaat, heel sec gezegd, al jaren zo.

Visitekaartje

Uit de Facilitaire Performance 2018 van Hospitality Group blijkt dat de kwaliteit van de producten uit warmedrankenautomaten wordt gewaardeerd met een gemiddeld cijfer van een 6,2. De storingsgevoeligheid is bij de warmedrankenautomaat ook een factor die meespeelt. De waardering voor de kwaliteit van producten bij een echte espressobar ligt gemiddeld op een 8,3! Deze waardering is gebaseerd op de smaak van de koffie en bij de espressobar weegt de vriendelijkheid van de barista ook mee. Goede koffie bieden doe je echter niet alleen voor medewerkers, ook gasten vinden het ontvangst vele malen gastvrijer als zij kunnen kiezen voor hun favoriete koffievariant.

Het creëren van een koffiecorner met een echte barista valt bij zowel gasten als medewerkers (bijna) altijd in goede aarde. De koffie, de smaak, de geur en de presentatie ervan worden onderdeel van de beleving van ieder bedrijf en zorgen voor een extra gastbeleving.

Bibliografie

The Dutchnetwork Group (2016), Het koffie op de zaak onderzoek, geraadpleegd op 7 juli 2017: http://www.dutchnetworkgroup.com/assets/dng/documenten/Rapportage%20MKB%20Koffie%20Onderzoek.pdf

Selecta (2014), Goede koffie leidt tot betere werkprestaties, geraadpleegd op 7 juli 2017: http://www.selectavending.nl/goede-koffie-leidt-tot-betere-werkprestaties/

Nescafé (2016), 4 typen koffiedrinkers op de werkvloer, geraadpleegd op 13 jul 2017: https://www.nestleprofessional.nl/nieuws/nescafe-koffiemonitor-2016-4-typen-koffiedrinkers-op-de-werkvloer

Nescafé (2015), Koffietrends uit de horeca doen intrede op kantoor, geraadpleegd op 13 juli 2017 https://www.nestleprofessional.nl/nieuws/onderzoek-koffietrends-uit-horeca-doen-intrede-op-kantoor

FNV Horeca (2017), De koffietrends van 2017, geraadpleegd op 13 juli 2017: https://www.fnvhoreca.nl/actueel/nieuws/1152/de-nieuwste-koffietrends

Treffers, J., (2017), 6 trends voor koffie op het werk in 2017, geraadpleegd op 13 juli 2017: http://blog.maas.nl/6-trends-voor-koffie-op-het-werk-in-2017

Facto (2017), Een gastvrije ontvangst: persoonlijke benadering én een kop koffie of thee, geraadpleegd op 13 juli 2017: http://facto.nl/gastvrije-ontvangst-koffie/

Foodmagazine (2016), Nederland drinkt niet meer, maar wel duurdere koffie, geraadpleegd op 13 juli 2017: http://www.foodmagazine.nl/assortiment/artikel/2016/7/nederland-drinkt-vooral-duurdere-koffie-101490

Facto (2017), Benut u uw koffievoorziening optimaal?, geraadpleegd op 13 juli 2017: http://facto.nl/benut-koffievoorziening-optimaal-sponsored/