https://www.hospitality-group.nl/wp-content/uploads/2018/11/IMG_5391_EH-300x180.jpg

De automatisering van FM-processen

De automatisering van FM-processen
De automatisering van FM-processen

Auteur:

Auteur:

Tijdens de derde en laatste dag van de Masterclass FM & Technologie zijn we te gast bij Enexis op de veelzijdige locatie LAB.073 in Den Bosch. Drie gastsprekers nemen ons mee in het thema ‘Automatisering van FM-processen’. Vooral technologische veranderingen hebben een enorme impact op de manier waarop mensen en organisaties functioneren en samenwerken. Welk aantrekkelijke mogelijkheden bieden deze veranderingen? Hoe meet je toegevoegde waarde van technologische innovatie?

Technologie vs empathie

Mark de Graaf is lector Interaction Design bij Fontys Hogescholen en mede-oprichter van de opleiding Industrial Design. Hij focust in zijn werk op onderzoek naar de verbinding tussen de mens en hoog-technologische, complexe systemen. Het krantenartikel dat hij laat zien heeft als koptitel; ‘The HR person at your next job may actually be a bot’. Een tegenstrijdige combinatie zou je zeggen. In hoeverre kan technologie op de werkplek de empathie bieden die de medewerker nodig heeft? “Technologie kan wel degelijk communiceren met de mens”, laat Mark weten. Neem nu als voorbeeld de zelfrijdende auto van Media Lab. Deze auto kan meten of de voorbijgangers oogcontact met de auto in kwestie maken. Klinkt goed, maar de voorbijgangers hebben geen bevestiging of de auto hen ‘gezien’ heeft. De oplossing is empathie verwerken in het design: de koplampen bewegen naar de fiets- en voetgangers toe, wat een bevestigend gevoel geeft dat ze gezien zijn. De uitdaging van ‘empathische’ technologie in FM ligt in het faciliteren van efficiënt, creatief en sociaal gebruik. De vraag is alleen: hoe ver kan (en wil) je gaan als organisatie, wat werkt voor jouw medewerkers?

Enexis – LAB.073

Geert Huisman, Specialist Beleid & Innovatie bij Enexis, laat ons kennis maken met LAB.073, het monumentale pand waar we te gast zijn. Geert vertelt: “LAB.073 is de plek waar Enexis, Fudura en partners elkaar kunnen ontmoeten om samen te werken, te experimenteren en buiten hun normale grenzen te treden. De plek waar innovators, inspirators, motivators, creators en ondernemers nieuwe ideeën vormen, delen en elkaar inspireren om de energietransitie tot een succes te maken. Hier is iedereen welkom die betrokken is bij de energietransitie en voel en krijg je de vrijheid om te doen, denken, creëren en bouwen op eigen wijze.” Met de eindgebruiker centraal worden binnen Enexis passende (en verrassende) huisvestingsoplossingen gerealiseerd waarbij thema’s als betaalbaar, mensgericht, duurzaam en slim huisvesten leidende principes zijn. Innovatie wordt volgens Geert in organisaties vaak ‘vergeten’ of vooruit geschoven, terwijl het juist zo veel kan opleveren.

Innovatie los van operatie

Als Innovatie Manager bij ISS haalt Daan de Geus zijn inspiratie vooral op buiten de real estate of facility markt. Zo zoekt hij veelal de verbinding met de tech- en startupwereld en past hij de ideeën en methodieken die hieruit voortkomen toe binnen de werkomgeving. Bij Enexis houdt Daan zich bezig met innovatie van de werkomgeving, waar hij de ‘innovatiedriehoek ISS-Enexis’ toepast. Hierin wordt innovatie los van de operatie opgepakt (explore versus exploit), omdat eerst onderzoek moet plaatsvinden voordat er iets kan gebeuren. Op de hoeken van de driehoek staan de kernwoorden: ‘service design’, ‘smart buildings’ en ‘beleving’. Daan: “In eerste instantie wil je inzicht krijgen in de behoefte van de gebruikers en niet zomaar doen wat men denkt dat er moet gebeuren. ‘Service design’ staat voor het creëren van inzicht in de personen. Met persona workshops wordt de dienstverlening opnieuw ingericht. ‘Smart buildings’ staat voor het meten van wat feitelijk gebeurt in een gebouw en ‘beleving’ staat voor de ervaring van de gebruiker van het gebouw, los van de harde feiten. Bij het onderzoeken en toepassen van innovatie vertellen deze drie componenten samen het verhaal.”

Na een wervelende en inspirerende design thinking workshop sluiten we de Masterclass FM & Technologie af met een hapje en een drankje. Na drie leerzame en inspirerende dagen, waarin we kennis deelden en het gesprek met elkaar aangingen, kunnen we spreken van het ontstaan van een kleine community.

De Masterclass Technologie & FM is een samenwerking met Facto. Rick Steinmann, partner service & workplace design van Hospitality Group, begeleidde de sessies en gaf het woord aan een aantrekkelijke line-up van sprekers. Neem voor vragen gerust contact op met Rick.