Een kleurrijker FM-landschaphttps://www.hospitality-group.nl/wp-content/uploads/2015/03/Een-kleurrijker-FM-landschap-300x180.jpg

Een kleurrijker FM-landschap

Een kleurrijker FM-landschap
Een kleurrijker FM-landschap

Auteur:

Er was eens een tijd dat facility managers hun neus ophaalden voor fm-dienstverleners zoals cateraars, schoonmaakbedrijven of technisch dienstverleners. Die dienstverleners waren toch vooral van de uitvoering en dan nog maar een heel klein deel daar van. Zij begrepen toch weinig van de behoeften van de eindgebruikers. Laat staan dat ze zich een mening konden vormen over geïntegreerde dienstverlening. Nee dienstverleners waren primair op aarde om ramen te lappen en storingen te verhelpen.

Dit beeld is niet meer. Dienstverleners ontwikkelen zich tot organisaties die de behoeften van de eindgebruiker steeds beter begrijpen , die in staat zijn om dienstverleningsconcepten te creëren door de juiste kralen aan elkaar te rijgen en die in staat zijn om een breed portfolio geïntegreerd te organiseren. De grote dienstverleners zoals ISS, Sodexo, Johnson Controls en CBRE ontwikkelen kennis die zij vervolgens met het nodige elan over ons uitstorten, consultive selling heet dat. Ik las de afgelopen weken een paar van dergelijke research papers en het is zeker geen onzin wat ze schrijven, sterker nog het is toegepaste kennis die ons vakgebied verder helpt.

Dienstverleners stijgen in de waardeketen en krijgen daarmee een andere rol in ons FM-landschap. Uit recent onderzoek van Hospitality Consultants, uitgevoerd onder de grote facilitaire organisaties van Nederland, blijkt dat ruim 75% van de facilitair eindverantwoordelijken van mening is dat de relatie met hun belangrijkste dienstverleners zich steeds meer als strategisch partnership ontwikkelt.

Bron : Facto.nl