https://www.hospitality-group.nl/wp-content/uploads/2019/09/Elektrischrijden2-01-300x180.png

Elektrisch het hele land door

Elektrisch het hele land door

Auteur:

Auteur:

Elektrisch het hele land door

Elektrisch rijden draagt bij aan de verduurzaming van organisaties. Met Creating Better Places als missie wil Hospitality Group dat niet alleen nu maar ook voor de toekomst realiseren. Met die gedachten is er onderzoek gedaan naar de voor- en nadelen van een elektrisch wagenpark. Bas en Carlijn namen de proef op de som en bestelden de Volkswagen E-Golf. Een 100% elektrische auto met een actieradius van ± 250 km. Klinkt goed, maar hoe gaat dit in de praktijk als je voor je werk het hele land afreist? Bas en Carlijn delen hun ervaringen.

Van Groningen naar ‘s Hertogenbosch

Een maximumrit van 250 km is aan het begin wel erg spannend, terwijl dat een rit is van Groningen naar ’s Hertogenbosch. Laten we eerlijk zijn: hoe vaak rijden we die afstand? Daarnaast zijn er momenteel 32.875 publieke laadpalen in Nederland (Bron: RAI Vereniging) en bouwt FastNed elke dag snelladers bij tankstations, Van der Valk hotels en Albert Heijn winkels. Hiermee is het opladen de gehele dag binnen handbereik.

De voor- & nadelen van elektrisch rijden

Mocht je al twijfels hebben over elektrisch rijden dan worden die weggenomen door de luxe uitvoeringen die beschikbaar zijn in het aanbod van elektrische auto’s. De standaarduitvoeringen zijn veelal uitgerust met de nieuwste gadgets. Tevens is er een financieel voordeel, door de gunstige regeling vallen elektrische auto’s tot 2020 onder de categorie van 4% bijtelling.

Een nadeel van de elektrische auto is dat de accu redelijk snel leeg raakt wanneer de bestuurder van doorrijden houdt. Zo is de actuele actieradius in de zomer op de snelweg 175 km tegenover 285 km in en rondom de stad. In de winter is dit 135 op de snelweg tegenover 190 km in de stad (Bron: EV-database).

In de praktijk

Carlijn: ‘Ik heb mijn auto nu een paar maanden en ik vertel iedereen hoe blij ik er mee ben. Naast het feit dat deze auto comfortabel en luxe is, leer je jezelf door elektrisch rijden een andere rijstijl aan. Ik wil soms heen en weer zonder te laden en daar moet ik mijn rijstijl op aanpassen. Hierdoor zit ik veel relaxter in de auto. Tevens moet je ook vooruitplannen en ben ik daardoor goed op de hoogte van mijn agenda, dit geeft veel rust.’

Bas: ‘Een acculading die je 250 km ver brengt is bij het instappen met een volle accu best even wennen. Maar hoe vaak rij je met een brandstofauto door totdat je nog maar 15 km kunt rijden? Mijn vorige auto tankte ik bij een actieradius van 100 km weer vol. Nu betekent 100 km een halve ‘tank’. Door de elektrische auto heb ik mezelf een compleet andere manier van rijden aangeleerd. Het draait vooral om het maken van een routeplanning en hier ben ik eigenlijk binnen een maand volledig gewend aan geraakt. Ik check in de ochtend mijn route. Als ik zie dat ik heen en terug niet red met een volle accu, bekijk ik of ik op mijn bestemming kan laden. Lukt dit niet, dan stop ik onderweg bij een FastNed station en drink ik daar een kop koffie. Wist je dat je overigens gratis gebruik kunt maken van WiFi bij elk FastNed station? Zo voelt de laadtijd (die overigens vaak maar 10 minuten is) toch niet helemaal als verspilde tijd.’

Hospitality Group. Creating better places.