https://www.hospitality-group.nl/wp-content/uploads/2020/05/Gastvrijheid-op-15-meter-01-300x180.jpg

Gastvrijheid op 1,5 meter afstand

Gastvrijheid op 1,5 meter afstand
Gastvrijheid op 1,5 meter afstand

Auteur:

Gastvrijheid gaat om het maken van contact, het geven van oprechte aandacht, de ander zien en de ander helpen. En daar zit dan net de crux. In onze nieuwe 1,5 meter samenleving is de fysieke ontmoeting afgenomen. Gelukkig zie ik steeds meer voorbeelden van echte oprechte aandacht om mij heen. Zo haal ik graag mijn groenten bij een Turkse winkeltje bij mij om de hoek. De eigenaar kent mij inmiddels en stak gisteren even zijn hoofd langs het plexiglas. Hij keek mij in de ogen en vroeg oprecht: hoe gaat het nu écht met je, Esmée?

Oprechte aandacht is nog nooit zo belangrijk geweest en dat ervaren we allemaal. Overal ontstaan mooie initiatieven waarbij we elkaar helpen en ondersteunen. De behoefte aan verbinding en aan écht contact is groot. Ook organisaties zijn bezig met deze vraag. Hoe kunnen we in de 1,5 meter samenleving onze medewerkers en gasten gastvrij ontvangen. Hiervoor hebben wij een online training ‘Gastvrijheid op 1,5 meter afstand’ ontwikkeld.

Terug naar kantoor

Een groot gedeelte van Nederland werkt op dit moment thuis en vanaf juni mogen velen weer mondjesmaat naar kantoor. En dit is best spannend voor de medewerkers. Geen hand geven, een bureau op 1,5 meter afstand, een gesloten bedrijfsrestaurant of jas mee naar de werkplek. Niets werkt meer hetzelfde; gelukkig die aardige facilitaire medewerker wel! Maar ook voor haar is het best spannend. Hoe ben ik gastvrij op 1,5 meter afstand. Hoe zorg ik ervoor dat medewerkers zich veilig voelen en hoe zorg ik dat de medewerkers weten wat ze wel en niet mogen doen?

Het fundament hiervan ligt bij de vier V’s: veiligheid, verbinding, vertrouwen en veerkracht. Als facilitaire professional kan je nog meer het verschil maken door de nadruk te leggen op veiligheid, door het maken van verbinding, het bouwen aan vertrouwen en het tonen van je veerkracht.

De training

In de training gaan we op onderzoek uit naar het ‘nieuwe normaal’ in een gastvrije werkomgeving. Hoe benader je medewerkers gastvrij op 1,5 meter, hoe geef je hen het gevoel dat ze welkom zijn, hoe halen we de angst voor het onbekende weg en hoe kan je je inleven in de belevingswereld van de ander?

Om je hier als facilitair professional op voor te bereiden hebben wij de online training ‘Gastvrijheid op 1,5 meter afstand’ ontwikkeld.

In de eerste training leggen we de vier elementen (veiligheid, verbinding, vertrouwen en veerkracht) van gastvrijheid in de 1,5 meter samenleving uit. We koppelen deze elementen aan gastvrij gedrag en gastvrij taalgebruik en brengen dit naar jouw dagelijkse praktijk.

Tijdens de tweede sessie richten we ons op jouw 1,5 meter werkomgeving en de impact van deze werkomgeving op jouw werkzaamheden. Aan de hand van een Employee Journey brengen we touchpoints in kaart waar jij het verschil kan maken. We gaan ook leren van andere organisaties aan de hand van de best practices.

De derde en laatste sessie zoomt in op gastvrijheid en jouw werkomgeving. We pakken de Employee Journey er nog eens bij en gaan op zoek naar nieuwe passende oplossingen per touchpoints. Aan het einde van deze sessie heb je je eigen implementatieplan voor een gastvrije 1,5 werkomgeving gereed!

Samen aan de slag!

De trainingen zijn zo ingericht dat we écht met elkaar aan de slag gaan en er is dus ook veel ruimte voor interactie. We gebruiken de kennis vanuit jullie organisatie om vervolgens sámen na te denken over wat geoptimaliseerd kan worden. Jullie brengen praktijkkennis in en wij zorgen voor het theoretisch kader, interactieve werkvormen en praktische toepassingen.

Tussen de verschillende sessies door ga je zelf aan de slag met de materie. Denk hierbij aan het doornemen van theorie, het uitvoeren van een challenge, het bedenken of verzamelen van interessante casus of het maken van een ‘Employee Journey’.

Wij kijken er naar uit om samen met jou aan de slag te gaan voor een 1,5 meter gastvrije werkomgeving. Are you in?