https://www.hospitality-group.nl/wp-content/uploads/2020/03/maarten-van-den-heuvel-gZXx8lKAb7Y-unsplash-300x180.jpg

Hoe ziet de werkplek eruit in Silicon Valley?

Hoe ziet de werkplek eruit in Silicon Valley?
Hoe ziet de werkplek eruit in Silicon Valley?

Auteur:

Auteur:

In november 2019 reisden we als groep van bijna 30 FM-directeuren van grote Nederlandse bedrijven naar de USA om ons te laten inspireren door de best practices van de toonaangevende bedrijven van Silicon Valley en San Francisco. Deze ‘ontdekkingsreis’ bracht ons naar een tiental technologiebedrijven, variërend van scale-ups als Asana tot unicorns als Google, van architectenbureaus als HOK en Gensler tot de Stanford University. Voorafgaand aan de reis werden vijf focusthema’s gedefinieerd: welzijn, duurzaamheid, aantrekken van talent, Proptech en samenwerking. Dit artikel beschrijft onze ervaringen en de kennis die we hebben opgedaan.

Innovatie vereist toptalent

Silicon Valley staat bekend als de “Innovation Hub”. Het is eigenlijk een soort sociale gemeenschap die de ontwikkeling van technologische trends en innovatie bevordert. Deze Innovation Hub is essentieel voor de groei van de technologische industrie. Enkele van ‘s werelds grootste bedrijven hebben er hun vestigingen maar ook kleine start-ups, wat onderlinge samenwerking en groei mogelijk maakt. Om de concurrentie voor te blijven in de innovatierace zoekt elk bedrijf in Silicon Valley continu naar toptalent, dat zelfs in dit deel van de wereld schaars is.

Om talent aan te trekken, bieden de technologiebedrijven topklasse werkomgevingen en ongekende services. Om de concurrentie bij te houden, hebben de techreuzen van Silicon Valley het dineren op de werkplek bijvoorbeeld naar een hoger niveau gebracht. Het toptalent wordt verleid/gelokt met themarestaurants, gastronomische menu’s, veganistische gerechten, chai lattes en verbluffende ontwerpelementen; en allemaal gratis. Gratis maaltijden zijn tegenwoordig het absolute minimum dat de techneuten van hun werkgevers verwachten.

Naast eersteklas cateringervaringen en prachtige campussen, bieden de technologiebedrijven hun medewerkers allerlei extra diensten aan, zoals tandheelkundige zorg, medische zorg, kapsalons, transport, een breed scala aan sport- en fitnessfaciliteiten en muziek en entertainment. De Workplace Department, zoals FM in Silicon Valley genoemd wordt, maakt het verschil om ervoor te zorgen dat een bedrijf het beste van de voornoemde werknemersfaciliteiten biedt. FM is daar verantwoordelijk voor de campussen en diensten en soms zelfs voor huisvesting van werknemers. En sommige bedrijven gaan zelfs nog een stap verder. In een recent artikel in “Wired” werden de volgende bijzondere services van een aantal bedrijven in Silicon Valley beschreven:

  • Zillow financiert de nachtelijke verzending van moedermelk voor moeders die moeten reizen voor hun werk
  • Bij Airbnb mogen werknemers hun huisdieren meenemen naar het werk, zodat ze die nooit meer alleen thuis hoeven te laten
  • Square laat haar werknemers zich op hun best voelen met on-site massagespecialisten, chiropractors en acupuncturisten
  • VMware geeft werknemers 2 dagen rouwverlof bij het overlijden van een huisdier
  • Netflix is ​​een van de beste plekken om te werken als je kinderen wilt; zij bieden een heel jaar ouderschapsverlof
  • Facebook biedt $ 4.000 aan “babygeld” aan nieuwe ouders, plus een vergoeding voor adoptie of het invriezen van eitjes

Zakelijke waarden

Het zijn niet alleen de buitensporige diensten en verbluffende campussen die nieuw talent aantrekken. Ook de bedrijfsdoelen en -waarden spelen een belangrijke rol in het besluitvormingsproces van potentiële werknemers. Principes en ethiek zijn belangrijk. Werknemers vinden steeds belangrijker dat hun eigen doelen en waarden matchen met die van hun werkgever. Andersom geldt dat ook. De bedrijven willen graag getalenteerd personeel, maar willen ook dat dat personeel achter de bedrijfswaarden staat. In de bedrijven in Silicon Valley waar vaak meer dan 50% van de werknemers minder dan een jaar in dienst zijn en waar elk jaar honderden of duizenden nieuwe werknemers worden aangenomen, worden die bedrijfswaarden gebruikt om ervoor te zorgen dat het instapproces soepel verloopt. Een waarde als “denken en doen alsof je een eigenaar bent” wordt niet alleen gebruikt om de ondernemersgeest van nieuwe medewerkers te stimuleren, maar ook om ze er bijvoorbeeld van te overtuigen dat een businessclass-vlucht van San Francisco naar Los Angeles niet nodig is. Vaak zie je dat deze bedrijfswaarden overal op kantoor worden gedeeld; bij de koffiemachines, in liften en boven restaurantbalies.

Huisstijl is overal zichtbaar

De technologiebedrijven zijn zich er ook van bewust dat een sterk gevoel van verbondenheid binnen verschillende bedrijfsgroepen en binnen de bedrijfsgemeenschap ook een factor is die talent binnen boord houdt. Naast de bedrijfswaarden en -doelen speelt dus ook de bedrijfsidentiteit een belangrijke rol. De fysieke werkomgeving is de perfecte plek om de bedrijfsidentiteit te laten zien. Techbedrijven zijn meesters in dit spel. Bij Airbnb zijn de vergaderzalen bijvoorbeeld kopieën van het interieur van de huizen die ze verhuren. Op de Google-campus zijn fietsen in de Googlekleuren beschikbaar om van gebouw naar gebouw te rijden. De verschillende teams hebben hun eigen tuinen, waar ze groenten en kruiden verbouwen. Bij Nvidia omvat het hele ontwerp van het gebouw “technologie”, van de kleurenschema’s tot en met de gebruikte materialen. In het gebouw van Asana, oorspronkelijk een industriële bierbrouwerij, zijn de ruw betonnen muren behouden. Het merk wordt zo briljant vertaald in het interieurontwerp van het gebouw.

Werk-privébalans

Silicon Valley is berucht om zijn werktijden; 6 dagen per week, 12 uur per dag is de norm. Langzaam komt daar nu verandering in. De jongere technologiebedrijven, zoals Asana, versterken hun concurrentiepositie door een betere balans tussen werk en privé te bieden.

Zo bieden ze het personeel mindfulness-sessies en mogelijkheden om vrijwilligerswerk te doen. Dit alles omdat een gevoel van doelgerichtheid steeds belangrijker wordt in het besluitvormingsproces van potentieel nieuw personeel.

Samenwerking is cruciaal voor innovatie

Naast het aantrekken en behouden van toptalent is een op samenwerking gebaseerde aanpak een sleutelfactor voor succesvolle innovatie. De samenwerking in Silicon Valley is tweeledig: samenwerking tússen organisaties en samenwerking bínnen organisaties. Beide zijn belangrijk voor het bereiken van succes in de technische wereld. De samenwerking tussen organisaties is waarschijnlijk een van de redenen waarom Silicon Valley zo succesvol is. Het is een wereldwijde hotspot. Techbedrijven, venture capitalists, universiteiten en talent zijn allemaal geconcentreerd op één plek.

De Silicon Valley-bedrijven bevorderen de samenwerking tussen individuen en teams. De werkplek speelt een belangrijke rol bij het faciliteren van deze samenwerking. Van werknemers wordt verwacht dat ze op kantoor werken, dus thuiswerken wordt sterk afgeraden. Dit is de reden waarom technologiebedrijven veel investeren in hun kantoren en campussen. De kantoorindeling en het ontwerp bevorderen samenwerking. De individuele werkcabines zijn nogal klein, vooral in vergelijking met die van Europese bedrijven (zie foto hierboven van Facebook met individuele werkplekken). Aan de andere kant is er een overvloed aan gezamenlijke vergader- en breakout-ruimtes (zie onderstaande afbeelding van Airbnb), variërend van formele vergaderzalen tot espressobars.

De eerder genoemde aantrekkelijke werkplekdiensten zijn er niet alleen om talent aan te trekken maar ook om de samenwerking te bevorderen. De techbedrijven bezitten de beste zakelijke restaurants die we ooit hebben gezien. Restaurants, espressobars, muziekkamers en welzijns- en sportfaciliteiten richten zich op sociale cohesie en stimuleren samenwerking en gemeenschapsvorming. En ook met bijvoorbeeld kookworkshops wordt het gemeenschapsgevoel gestimuleerd.

Natuurlijk gaat het bij samenwerken over meer dan koffiebars en pingpongtafels. Het gaat erom een ​​cultuur te creëren waarin teams zichzelf organiseren en mensen uit verschillende disciplines samenkomen om aan specifieke projecten te werken. Het gaat om het bevorderen van een cultuur waarbinnen samenwerken de norm is in plaats van iets dat je af en toe doet.

Welzijn is serious business in Silicon Valley

Tegenwoordig gaat welzijn niet alleen meer over gezondheid en vitaliteit (fysiek welzijn). Het gaat ook over emotioneel welzijn, een gevoel van veiligheid en (zelf)vertrouwen. En over sociaal welzijn; het gevoel gelijk behandeld te worden, ongeacht seksuele voorkeur, burgerlijke staat, religieuze overtuiging, kleur, ras, nationaliteit of etniciteit.

Silicon Valley ademt gezondheid en vitaliteit. Bij Googleplex bieden gyms op de campus de hele dag fitnesslessen, zijn er beachvolleybalvelden en hebben ze zelfs een zwembad. Op het terrein zelf kunnen Googlers naar de dokter, indien nodig en er zijn masseurs, chiropractors en fysiotherapeuten. Googleplex beschikt verder over meer dan 30 eetgelegenheden met lokale, gezonde, seizoensgebonden gerechten, evenals overvloedige hoeveelheden vers fruit en gezonde sappen.

Google heeft, net als Stanford, eigen ‘leskeukens’ waar werknemers kooklessen kunnen volgen.

Google heeft, net als Stanford, eigen ‘leskeukens’ waar werknemers kooklessen kunnen volgen. Dit om werknemers aan te moedigen thuis gezond voedsel te bereiden, in plaats van ongezonde kant-en-klaarmaaltijden of pizza’s te bestellen.

Het is vast geen toeval dat Asana – wiens core business het verbeteren van de workflow is – het welzijn van haar medewerkers zeer serieus neemt. De oprichters, Dustin Moskovitz en Justin Rosenstein, benaderen de kantoorcultuur als ware het een Asana-product. Die moet net zo rigoureus ontworpen en verfijnd zijn als hun digitale producten. Om het personeel tevreden te houden, biedt Asana persoonlijke levenscoaching, biologische maaltijden, Kombucha van de tap, loopbanden met uitzicht op de vallei en yogalessen in de middag. Om interpersoonlijk welzijn en holistisch welzijn van bedrijven te bevorderen, heeft Asana de functie Head of Diversity and Inclusion gecreëerd om een ​​campagne te leiden voor ​​het aantrekken van een talentenpool die echte diversiteit binnen het bedrijf vertegenwoordigt. En voordat nieuwe medewerkers bij Asana aan het werk gaan, nemen ze deel aan een mindfulnesscursus waarin ze zelfhulpmethodes leren en waarin taboes bespreekbaar worden gemaakt die zijn gebaseerd op ras en geslacht.

De vraag die wij onszelf aan het einde van ons verblijf stelden was waarom welzijn zo’n ding is in Silicon Valley. Is het omdat het de technologiebedrijven helpt de productiviteit van hun werknemers te verhogen? Of omdat het een zeer effectieve manier is om talent aan te trekken (en te behouden)? Of is het simpelweg gewoon omdat het kan? Omdat ze de beschikbare middelen hebben om deze geweldige diensten te leveren? Wij denken dat de waarheid ergens in het midden ligt. (Foto rechtsboven: Afdeling welzijn op Adobe HQ in San Jose)

Tot slot…

We hebben een geweldige week gehad in Silicon Valley en San Francisco; tientallen interessante bezoeken en zeer inspirerende gesprekken.

We hebben gezien hoe er in dit deel van de wereld gewerkt wordt en hebben meer dan één best practice meegenomen. Wel realiseren we ons dat we al die oplossingen van Silicon Valley niet simpel kunnen kopiëren en toepassen in onze eigen bedrijven. Silicon Valley heeft zijn eigen uitdagingen, en die verschillen van de onze. Silicon Valley loopt ver voor in het aanbieden van werknemersservices om talent aan te trekken en te behouden en de techbedrijven daar zijn leiders op het gebied van welzijn op de werkplek. Het gebruik van smart-offices en datagestuurde FM en het toepassen van duurzaamheidsmaatregelen is daar echter (nog) zeer beperkt.

Deze inspirerende reis, samen met 30 FM professionals, heeft hoe dan ook veel stimulerende en waardevolle inzichten opgeleverd. En – ook niet onbelangrijk – we hadden ook veel plezier! Al met al een ervaring die we ons nog lang zullen herinneren.

Dank aan Bart-Jan Lijnkamp, ​​Bastiaan van Riet, Desiree Dongelmans, Edward van Tuinen, Ernst-Willem van Drumpt, Gilbert Mattu, Hans Voermans, Henk van de Weitgraven, Ineke Yska, Jan Klein Goldewijk, John Dommerholt, Jolanda Heij, Lieke Hermsen, Marco Meetz, Mariska Plomp, Mathijs Schaft, Maurice Verwer, Michèl van Wissen, Mirjam van den Brand, Ricco Groeneveld, Ruud Peters, Sandy Brouwer, Toine Bakker, Tom Jochems, Ton Bernts en Walther Huyzen, voor je enthousiasme en bereidheid om leer, bespreek en deel.