https://www.hospitality-group.nl/wp-content/uploads/2018/04/JSP6494._1000x600jpg-300x180.jpg

Hospitality – The science of attention

Hospitality – The science of attention
Hospitality – The science of attention

Auteur:

Auteur:

Auteur:

Een onderscheidende ervaring! Ik loop de Summum Lounge in van Spirit Hosting op hun hoofdkantoor in Amsterdam. Wellicht beter bekend als de Privé Jet Lounge van Schiphol-Oost. Het zal je niet verbazen dat deze omgeving exclusiviteit en comfort uitstraalt. Deze unieke locatie is het podium voor de aftrap van onze Hospitality Course. We gaan met de deelnemers in een aantal sessies op reis om hospitality als thema te ontdekken en inhoudelijk te laden. De hoofdvraag is, hoe kun je hospitality als organisatie betekenis geven en je er blijvend mee onderscheiden?

Ruimte voor durf en creativiteit

We laten tijdens deze aftrap twee uitersten van het spectrum zien. Joyce Visser (Managing Director Spirit Hosting & Promotions) deelt de mix en het DNA van de 5-star service bij Spirit Hosting. Over het gewenste profiel en gedrag van medewerkers is goed nagedacht. Uiteraard is dit hun core business omdat zij met medewerkers het verschil maken bij hun opdrachtgevers. Een mooie lesson learned is dat enerzijds een duidelijke visie over gastvrijheid aanwezig is en anderzijds ook ruimte om juist iets verrassends te doen. Daarnaast zoeken ze samenwerking op en spelen ze in op innovaties, zoals werken met Pepper – de robot, om van te leren en te blijven ontwikkelen. Daar leren ze bijvoorbeeld van dat de toegevoegde waarde van gastvrijheid voor hun toch echt maatwerk, creativiteit en persoonlijke aandacht is.

Literatuur en wetenschap

Vervolgens neemt Brenda Groen (MSc PhD. associate lector Saxion) ons mee in het definiëren van hospitality vanuit de literatuur en wetenschap. En dat is nog niet zo makkelijk! Eén ding is duidelijk, de vanzelfsprekendheid en onvoorwaardelijkheid waarmee we vroeger keken naar gastvrijheid (‘je stelde als gastheer geen vragen en je verwachtte ook niets terug wanneer een vreemdeling aan je deur stond’), is met de tijd veranderd. Brenda stelt ons de vraag: ‘hoe zou je leven eruit zien zonder gastvrijheid?’ Dat roept uiteraard meer vragen op. Ze laat ons naar functionele, mechanische en menselijke aspecten kijken. Daarin speelt mee dat je bewuste ervaring hebt, maar voor een groter deel ook onbewust prikkels ervaart die invloed hebben op gastvrijheidsbeleving!

Inspiratietour Amsterdam

Deze inzichten hebben we meegenomen tijdens de inspiratietour door Amsterdam, waar we de ‘why’ van verschillende hospitality concepten hebben ontdekt. We bezoeken het Stedelijk Museum om van Dorine van Kampen (Hoofd Publieksservice, Stedelijk Museum Amsterdam) te horen hoe zij vanuit een duidelijk visie gastvrijheid weten te borgen in de organisatie, ondanks regels en middelen waaraan zij zijn gebonden. Na een lunch bij Vondelpark3 zetten we de tour voort richting het Conservatorium Hotel waar Reinier Bunnik (Director of Rooms, Conservatorium Hotel Amsterdam) ons vertelt hoe zij op unieke wijze met gastvrijheid hun koers bepalen. Reinier maakt duidelijk dat luxe niet meer wordt uitgedrukt in geld, maar in tijd. Het Conservatorium Hotel doet alles om hun gasten zo veel mogelijk (vrije) tijd te geven.

Het Conservatorium Hotel werkt vanuit een andere context met een andere doelgroep en geven daarmee op een andere manier richting aan hun serviceconcept dan het Stedelijk Museum. En toch zorgen beide concepten voor een gastvrije beleving. De tour sluiten we af bij Circl Amsterdam, het circulaire en duurzame paviljoen aan de Zuidas dat een initiatief is van ABN AMRO. Hier maken we kennis met de hosts van Spirit Hosting en is de cirkel vanuit de aftrapsessie weer rond.

Next time

Op naar de volgende sessie! In de Verspillingsfabriek maken we kennis met zinnige en mensgerichte zorg door Robbert Godschalk en Bregje Hoeks van het meest gastvrije ziekenhuis van Nederland: Bernhoven! Daarnaast licht Bob Hutten de ambitie ‘beste, leukste en gelukkigste’ organisatie van Nederland zijn toe.

Meer weten over wat gastvrijheid kan betekenen in uw organisatie? Neem contact op met Marjoleine Crone via telefoonnummer +31 (0)6 42 396 408.