https://www.hospitality-group.nl/wp-content/uploads/2014/09/Inspirational-Excellence-300x180.jpg

Inspirational excellence

Inspirational excellence

De economie groeit nog geen half procent of de strijd om het talent is alweer losgebarsten. Corporate recruiters en werving- en selectiebureau’s maken overuren om de pareltjes te zoeken en soms zelfs los te weken. De behoefte aan talent heeft niet alleen te maken met groei van organisaties maar vooral met het opnieuw relevant en actueel krijgen van strategie en organisatie. We zoeken niet alleen capaciteit maar gedreven, jonge, hoogopgeleide professionals die onze organisaties weer inspireren met de waarden van nu en morgen. In een vergrijzende en een ontgroenende arbeidsmarkt is dat talent schaars en zodra de vraagt licht stijgt, loopt de spanning snel op. De vraag is of de strijd om talent wordt gevoerd langs de lijn van hogere salarissen en betere arbeidsvoorwaarden. Bepaalde bonusgedreven sectoren willen ons doen geloven dat dit onvermijdelijk is om topmanagement binnen boord te houden.

Recent publiceerde Harvard Business Review echter verschillende artikelen over talent management en stelde vast dat talent zich vooral verbindt met waardevolle en gezamenlijke doelen, geoliede organisaties en sterk leiderschap. Ga daar maar aan staan in je ambitie om te worden gezien als Employer of Choice. De consequente communicatie en organisatie van waar je als organisatie voor staat is essentieel voor het verbinden en behouden van talent. Dat zit in voor de hand liggende instrumenten als reputatiemanagement, arbeidsmarktcommunicatie en stijl van leidinggeven. We zetten dus vol in op sociale media en sturen onze managers op pad met authentiek en empathisch leiderschap. Talent voelt evenwel haarfijn aan of het echt is en werkelijk onderdeel van de bedrijfscultuur. Het is dus zaak om alles in te zetten dat kan bijdragen aan het uitdragen en ervaren van een inspirerende organisatiecultuur. Een organisatie heeft ontelbare touchpoints die de mogelijkheid bieden om het verschil te maken. Wat zeker is, is dat de supportfuncties daar een groot deel van uitmaken en relatief gemakkelijk naar een aantrekkelijk niveau te brengen zijn. Alles dat te maken heeft met de letterlijke organisatie van werk en werkplek biedt een uitgelezen kans om te laten zien wat echt belangrijk is en hoe we met elkaar het beste uit onszelf willen halen. De verleiding is dan ook groot om daarin te overdrijven en er vooral een creatief en technisch hoogstandje van te maken. Dat is weggegooid geld en werkt uiteindelijk tegen je.

De look & feel van een organisatie moet passen bij wie je bent en waar je voor staat. Zelf moet ik altijd denken aan een grote uitzender die in de jaren negentig niet echt uitblonk in state-of-the-art werkplekken en werkfacilitering en ook niet de beste beloning in het vooruitzicht stelde, maar wel met afstand de meest gewilde werkgever was, het snelste groeide en de meeste winst maakte. De strategie? Een krachtige boodschap van een gepassioneerde leider, ongelofelijk sterke communicatie van gezamenlijke doelen en ontwikkelen van company pride. Is dat gemakkelijk? Nee, dat vereist een duidelijke visie met heldere keuzes en eindeloos blijven communiceren. Dan doe je het ook met een oude bureaustoel als dat bijdraagt aan het succes. Je kunt het natuurlijk ook niet doen maar dan blijft er maar 1 ding over; gewoon meer betalen.

Bron : Facto.nl