https://www.hospitality-group.nl/wp-content/uploads/2019/01/shutterstock_1085908274_lowres-300x180.jpg

Aantrekkelijk werkgeverschap in San Francisco en Silicon Valley

Aantrekkelijk werkgeverschap in San Francisco en Silicon Valley

Auteur:

Auteur:

Provider Performance Onderzoek 2018

Hospitality Group is weer gestart met het Provider Performance Onderzoek (PPO). Dit is het onafhankelijke onderzoek over de prestaties van facilitaire providers in Nederland waar sprake is van hoge knip sourcingmodellen. De resultaten presenteren we op 20 maart tijdens het World Workplace Europe meets Facility for Future 2019 Event.

Het thema van het Provider Performance Onderzoek 2018 is Aantrekkelijk Werkgeverschap. Als opmaat naar de resultaten van het onderzoek delen we de komende weken vanuit verschillende invalshoeken (van providers, opdrachtgevers tot medewerkers) visie, ideeën en voorbeelden over het thema. Deze week zijn George Maas en Sandy Brouwer (partners Hospitality Group) aan het woord.

Aantrekkelijk werkgeverschap in San Francisco en Silicon Valley

Op een gebied niet veel groter dan de provincie Utrecht vindt de grootste concurrentie tussen organisaties plaats om het allerbeste talent aan zich te binden. We hebben het dan over San Francisco en Silicon Valley waar de meeste grote tech-companies hun campus hebben. Google, Dropbox, Linkedin, Apple, Instagram, Adobe, Nvidia, Facebook, Salesforce, Tesla, Oracle, Intel en nog honderden meer. Ter voorbereiding op een studiereis die wij voor een klein select gezelschap organiseren in 2019 hadden we een dozijn afspraken met en bij de fine fleur van de tech companies in Silicon Valley en San Francisco.

Bedrijven als Google en Facebook die op hun campussen in respectievelijk Mountain View en Palo Alto op dit moment zo’n 25.000 tot 30.000 medewerkers huisvesten verdubbelen dit aantal de komende 5 jaar! Om deze groei te realiseren doen zij er alles aan om talent te interesseren. Als je dan ook nog eens vrijwel ongelimiteerde middelen hebt, dan kan het bijna niet gekker en dat is precies wat we zagen; the sky is the limit.

Paleizen uit duizend-en-één-nacht

Toparchitecten als Frank Gehry, Norman Foster, Gensler en Bjarke Ingels bouwen megalomane en tegelijkertijd oogstrelende campusgebouwen voor de tech companies. Wie wil er nu niet werken in het ruimteschip van Apple of op het door Frank Gehry ontworpen dakterras van de Campus van Facebook? De gebouwen zijn groot, groter, grootst en mooi, mooier, mooist. Natuurlijk is het een race om de mooiste campus en natuurlijk laat talent zich hierdoor leiden.

Persoonsgebonden werkplekken

De werkplekomgeving van de techs verschilt veel van wat wij in Nederland gewend zijn. Iedereen heeft zijn eigen bureau maar wel met tientallen op een rijtje en op ieder bureau twee of drie gebogen schermen. Dat is weinig inspirerend. De creativiteit, de vierkante meters en de dollars worden overduidelijk niet geïnvesteerd in dit deel van de werkomgeving, maar meer in de gezamenlijke ruimtes voor ontmoeten, samenwerken én fun!

De meeting space, creative hubs, coffeebars, roof top terraces, restaurants, beach volleyball courts allemaal even mooi. Nieuw voor ons en eigenlijk bij alle tech companies standaard aanwezig is de music room waar je 24 uur per dag kunt drummen of gitaarsolo’s ten gehore kunt brengen. Het kan allemaal niet op en de brand spat ervan af. Bij Airbnb zijn alle gebouwdelen ontworpen als een andere plek op de aarde. Bij Linkedin is de timeline door het hele gebouw herkenbaar en bij Instagram hangt het gebouw vol met prachtige foto’s.

Ongekende services

De wedloop om het beste talent wordt ook gevoerd met ongekende services. Met een gratis lunch daar win je de wedstrijd niet meer mee in Silicon Valley of San Francisco. Het talent is zo langzamerhand gewend geraakt aan ontbijt, lunch en diner en alles wat daar tussen zit. De betere werkgevers bieden hun medewerkers unlimited sushi, vegan buffets, icecream, bbq, smoothies en dat 24 uur per dag. De budgetten zijn astronomisch, tussen $20 en $45 per medewerker per dag aan food!

Maar het is niet alleen food, denk ook aan sportvoorzieningen, yoga, on-site tandartsen, kappers, huisartsen en massages. Faciliteren van gemak en vooral ook plezier! Organisaties doen er alles aan om werken nog leuker te maken. Medewerkers besteden tenslotte veel tijd op hun werk. Naast de fun factor zijn familie en honden van harte welkom. Omdat veel medewerkers in San Francisco willen wonen en daarom dagelijks honderdduizenden medewerkers ‘commuten’ van en naar Sillicon Valley hebben bedrijven als Google, Apple en Facebook met WIFI uitgeruste bussen die hen dagelijks ophalen en weer thuisbrengen.

Op Inc. staat een mooi lijstje met absurde arbeidsvoorwaarden. Of het nu waar is of een broodje aap het blijft een mooi lijstje:

  • Boxed betaalt als je bij hun komt werken je bruiloft
  • Zillow betaalt het gekoeld versturen van je borstvoeding als je aan het reizen bent
  • $4000 babycash bij Facebook
  • De kosten van het invriezen van eicellen zodat je later zwanger kunt worden door Facebook en Spotify
  • Een Tesla voor iedere nieuwe medewerker van Prachtichum

Inspirerend werk

Boven alle faciliteiten en services wordt aantrekkelijk werkgeverschap bij de tech companies toch vooral ingevuld met aantrekkelijk werk, inspirerende internationale collega’s, mogelijkheden voor zelfontplooiing, de meest uitdagende projecten en mooie carrièrekansen. Bij bedrijven die zo ongekend hard groeien en waar de top niet verstopt zit met oudgedienden is volop ruimte voor de jonge ambitieuze gedreven dertigers en dat maakt een werkgever pas echt aantrekkelijk!