https://www.hospitality-group.nl/wp-content/uploads/2020/05/Ahoy-300x180.jpg

Back to ‘normal’ – back to the human and energizing side of working

Back to ‘normal’ – back to the human and energizing side of working
Back to ‘normal’ – back to the human and energizing side of working

Auteur:

Back to normal, back to offline! Gaat het echt weer gebeuren? Spontaan voel ik tussen de hoeveelheid videocalls door de energie weer stromen. Wat heb ik die human side of working en de energie die dat met zich mee brengt ontzettend gemist. Naast de vibe onder collega’s heb ik ook de dynamiek van onze communities gemist. De videocalls met onze FM Communities waarin we kennis deelden rond vraagstukken voortkomend uit de Corona waren ook waardevol. De urgentie van delen was nog nooit zo relevant. Toch haalt online het niet bij offline. Op 9 juni kunnen we onze sessie met de Future Work course weer ‘live’ organiseren. Thema van deze sessie had niet relevanter kunnen zijn: wendbaarheid! Zo deelt Corine Dijkhuizen hoe zij met haar facilitaire afdeling wendbaarheid en flexibiliteit faciliteert in Ahoy. En zoomen we met de deelnemers van de Future Work Course in op hoe we het nieuwe normaal in onze werkomgeving wendbaar kunnen faciliteren, op korte en lange termijn.

Ahoy, van Songfestival tot ziekenhuis

Zojuist sprak ik Corine Dijkhuizen, manager facility services bij Ahoy. Nadat events vanaf maart geen doorgang meer konden vinden, kwam de boodschap van definitieve annulering van het Songfestival toch hard aan! Flink voor geknokt om dat grootste event naar Rotterdam te krijgen, voorbereiding getroffen om een event van dergelijk formaat met Europese publiciteit uitmuntend te kunnen faciliteren… En dan ineens is daar Corona. Verwerken, accepteren, doorgaan, omschakelen en wendbaar zijn! Ze zijn wel wat wendbaarheid gewend bij Ahoy, maar een zorgafdeling optuigen met alle risico’s en uitdagingen die daarbij horen, was ook voor Ahoy compleet nieuw! Niet te vergelijken met een ‘K3-concert’ met zenuwachtige moeders en stuiterende kinderen, een tennistoernooi waar uiterste stilte de norm is tijdens een wedstrijd of een ‘Vrienden van Amstel Live’ met touringcars vol bezoekers omdat niemand die avond de BOB wil zijn! Écht ieder event bij Ahoy, van klein tot groot, is anders. In uitvoering en branding! Dit vraagt om maximale flexibiliteit van de inrichting, het meubilair, de dienstverlening en wendbaarheid van medewerkers.

Wendbaar faciliteren van werken na Covid

Inspelen op ontwikkelingen en continue veranderingen vroegen – al voor Corona – om andere manieren van werken. Wendbaar faciliteren van werken was al een thema. Echter, heeft Corona dat versneld én ons doen beseffen dat mensen wellicht flexibeler zijn dan we dachten? Binnen een paar weken waren digitaal en op afstand werken ineens mogelijk en werd het geaccepteerd. Niet altijd even leuk als we dachten, want afgelopen periode heeft ons ook doen beseffen dat we wel degelijk elementen van de werkomgeving en met name het menselijk contact missen. Flexibiliteit blijft voorlopig nog wel de norm.  Hoe wendbaar zijn we om wederom nieuwe manieren van werken te organiseren en faciliteren, doordacht, veilig en efficiënt? Niet alleen op korte termijn maar ook op de wat langere termijn. Afschalen ging – onder de noodzaak van de crisis – heel makkelijk, reboarding blijkt toch al weer complexer. Het gevaar dreigt dat we terugvallen in vaste en oude patronen. Hoe kunnen we de voordelen van digitaal en op afstand werken behouden? En hoe kunnen we de nadelen juist ombuigen naar kansen om tot werkomgevingen te komen die er toe doen, veilig zijn, prettig zijn en productiviteit, gezondheid en werkplezier stimuleren?

Een normale deep dive sessie, die vorig jaar zonder beter weten al gepland stond, lijkt nu actueler dan voorheen. Offline weer gesprekken kunnen voeren om te komen tot wendbare oplossingen. Waarschijnlijk met veel energie, energie die hoort bij live ontmoetingen, en energie waar we ons tijden deze bijzondere eerste sessie na Covid bewuster van zullen zijn dan ooit!

Uiteraard voorlopig nog met maximaal 30 personen en op 1,5 meter…