https://www.hospitality-group.nl/wp-content/uploads/2019/02/PPO-aantrekkelijk-werkgeverschap-2-300x180.jpg

D&B The Facility Group en aantrekkelijk werkgeverschap bij opdrachtgevers

D&B The Facility Group en aantrekkelijk werkgeverschap bij opdrachtgevers

Auteur:

Auteur:

Provider Performance Onderzoek 2018

Hospitality Group is weer gestart met het Provider Performance Onderzoek (PPO). Dit is het onafhankelijke onderzoek over de prestaties van facilitaire providers in Nederland waar sprake is van hoge knip sourcingmodellen. De resultaten presenteren we op 20 maart tijdens het World Workplace Europe meets Facility for Future 2019 Event.
Het thema van het Provider Performance Onderzoek 2018 is Aantrekkelijk Werkgeverschap. Als opmaat naar de resultaten van het onderzoek delen we de komende weken vanuit verschillende invalshoeken (van providers, opdrachtgevers tot medewerkers) visie, ideeën en voorbeelden over het thema. Deze week is Sander de Meester, partner van D&B The Facility Group, aan het woord.

D&B The Facility Group en aantrekkelijk werkgeverschap bij opdrachtgevers

We vroegen Sander hoe zij als provider bijdragen aan aantrekkelijk werkgeverschap bij hun opdrachtgevers. Sander geeft aan dat we in een aanbiedersmarkt zitten. De tijd waarin de werkgever bepaalt welk talent het bedrijf binnenhaalt, is voorbij. Met een werkeloosheid van ruim onder de 4% is de grootste zorg van CEO’s in Nederland volgens Sander: “Hoe bind en boei ik talent om toekomstige groei van mijn onderneming te kunnen veilig stellen?” .

Talent laat zich niet langer vangen met ‘grote namen’, een loonstrook en leaseauto. De beste professionals ter wereld willen werken voor organisaties waar zij daadwerkelijk een bijdrage kunnen leveren, waar een positieve beleving is en alle ruimte voor een persoonlijke benadering. Wanneer talent navigeert naar een job, dan blijkt de werkomgeving waarin men terecht komt een grote rol te spelen bij de keuze voor een werkgever.

Dynamiek en reuring

Mensen verlangen naar een werkomgeving met een zekere dynamiek, reuring, een modern werkplekconcept, gezond en lekker eten en drinken en uitstekende faciliteiten en service. Bovendien blijkt authentiek, proactief en servicegericht intermenselijk contact met servicepersoneel positieve emoties op te wekken bij mensen. Geluk blijkt een optelsom van positieve emoties. En doordat de werkomgeving steeds vaker is vormgegeven rondom activity based working is de dynamiek in en rondom kantoren enorm toegenomen.

Kwam je vroeger de receptioniste op een dag twee keer tegen, ’s ochtend bij aankomst en ’s middags bij vertrek, tegenwoordig is zij continu in beeld. We werken of ontmoeten elkaar ook buiten lunchtijd om en in het restaurant of bij de coffee bar. De frequentie waarin gasten en dienstverleners elkaar ontmoeten is exponentieel gegroeid en daarmee is de bijdrage die dienstverleners aan de belevingsperceptie van gasten kunnen leveren dus veel groter.

Denken als een B2C bedrijf

D&B The Facility Group is actief in een B2B markt, maar denkt als een B2C bedrijf. Onze service is volledig vormgegeven rondom de gast, geeft Sander aan. De schoonmaker, handyman, receptioniste of security professional dienen – net als in een goed hotel – benaderbaar te zijn voor medewerker en gast en in staat te zijn om service te verlenen op een breder pallet aan onderwerpen. “Wij geloven in op maat gemaakte dienstverlening en een customer intimacy benadering. One-size-fits-one. En door op die manier service te bieden, verhogen we het subjectief welbevinden van de werknemers van onze opdrachtgever. En dus de aantrekkelijkheid van hen als werkgever.”

Best practices

Wanneer we Sander vragen naar de best practices in relatie tot het thema Aantrekkelijk Werkgeverschap is hij meteen enthousiast over We Canteen en Community Management.

We Canteen

Het is geen verrassing dat mensen de laatste jaren op een andere manier naar eten zijn gaan kijken. De consument wil weten wat hij of zij eet en heeft daar een mening over, aldus Sander. Het gebrek aan onderscheidend vermogen in de cateringmarkt en de pure frustratie over eten dat noch gezond – noch lekker was, heeft twee millennials; Maaike de Reuver en Charlotte van Leeuwen doen besluiten het bedrijfshoreca-concept We Canteen op te richten.

Naast een gevarieerd, dagelijks assortiment dat 100% versbereid wordt op locatie, biedt We Canteen lokale food ondernemers een podium in het bedrijfsrestaurant. De lokale ondernemers wisselen iedere dag. De ene dag kun je kiezen uit een mooie paella, zelfgedraaide bio-hotdogs of authentieke Balinese Megibung, de volgende dag serveren we huisgemaakte Chinese dumplings (jiaozi) en een stamppotje met doperwten en munt. Allemaal wereldgerechten en iedere dag verrassend. Volgens Sander zien ze de waardering voor We Canteen terug in torenhoge NPS-scores en medewerkertevredenheidcijfers.

Community Management

Organisaties die ervoor kiezen om een multi-tenant gebouw te betrekken, doen dat met een hele andere mindset dan organisaties die huren in een single tenant kantoor. Onderdeel van die mindset is dat men op zoek is naar flexibiliteit en verbinding met andere organisaties in een dynamische omgeving. Met de War-for-Talent wordt het steeds interessanter om onderdeel te zijn van een community. Bovendien hebben de nieuwe generaties een grotere behoefte aan entertainment, beleving en community dan eerdere generaties. D&B neemt de vastgoedeigenaar alles uit handen. De grote dagelijkse diensten, zoals de catering, de receptie en de schoonmaak. Maar ook regelen ze volgens Sander een gebouw- of community app, een website, deelfietsen en programmering die aansluiten op de propositie van het gebouw.

“Onze community manager is de linking pin is tussen de gebouweigenaar, de huurders, het facilitaire team op locatie en externe leveranciers. Die persoon schakelt met betrokken interne en externe stakeholders en wordt echt het ‘gezicht’ van het gebouw. Het IFM-outsourcingmodel in combinatie met actief Community Management leverde voor HighBrook Investors bijvoorbeeld een belangrijke bijdrage aan het binnen zes maanden verhogen van de bezettingsgraad van Quarter Offices in Amsterdam-Sloterdijk van 8% naar bijna 90%.”