https://www.hospitality-group.nl/wp-content/uploads/2018/03/PPO-2017-300x180.jpg

FM Provider Performance Onderzoek 2017

FM Provider Performance Onderzoek 2017
FM Provider Performance Onderzoek 2017

Auteur:

Auteur:

Auteur:

Vandaag presenteert Hospitality Group de resultaten van het tweede FM Provider Performance Onderzoek. Dit is hét onafhankelijke onderzoek over de prestaties van facilitaire providers in Nederland waar sprake is van hoge knip sourcingmodellen.

Hoge knip sourcingmodellen zijn sourcingmodellen waarbij een deel van de regie- en coördinatie-activiteiten zijn uitbesteed aan externe dienstverleners. In dit onderzoek worden drie vormen van hoge knip sourcingmodellen onderscheiden: Multi services, Managing agent en Integrated Facility Management.

Grote verschillen in de performance van providers

Het Provider performance onderzoek laat in 2017 wederom zien dat er grote verschillen zijn in de performance van de verschillende providers. In 2017 bedraagt het verschil tussen de laagst scorende en de hoogst scorende provider 2,5 punten op een 10-puntsschaal!

Engie scoort met een 6,3 in 2017 als laagste en KIEN met een 8,8 als hoogste. Gemiddeld worden de providers met een 7,4 beoordeeld ten opzichte van een 6,9 in 2016. CBRE, HEYDAY en Sodexo laten dit jaar in de overall score de grootste stijging zien.

De grote verschillen in performancescores onderstrepen de relevantie van dit onderzoek. Het onderzoek biedt objectief en onafhankelijk inzicht in de klanttevredenheid van alle Nederlandse providers. Deze informatie helpt opdrachtgevers bij de selectie van hun provider(s) en providers bij het definiëren van de onderwerpen waarop zij kunnen verbeteren of zich willen profileren.

Top 3 ranking

De top 3 ranking van providers voor de drie verschillende sourcingmodellen is als volgt:

Multi services

  1. D&B
  2. Facilicom
  3. Eurest
Managing Agent

  1. Kien
  2. HEYDAY
  3. D&B
IFM

  1. Kien
  2. Yask
  3. Eurest / Facilicom

Belangrijkste conclusies

De belangrijkste conclusies van het onderzoek zijn:

  1. Performanceverschillen tussen providers zijn groot
  2. Verbetering in performance over de gehele linie
  3. Proactiviteit grootste kans voor providers
  4. Providers scoren in 2017 beter op innovatie
  5. Beste performance voor het Managing agent model
  6. Opdrachtgevers van kleinere organisaties meer tevreden
  7. Meer klantwaarde genereren is niet ingewikkeld
  8. Soft service providers outperformen hard service providers

Meer weten?

Heeft u interesse in de onderzoeksresultaten? Download hieronder het eindrapport.

Kenmerkend voor het Provider Performance Onderzoek is dat de beoordeling van de performance van providers door opdrachtgevers gebeurt. Het is daarmee per definitie een objectief en onafhankelijk onderzoek. In totaal zijn bijna 100 opdrachtgevers geïnterviewd.