https://www.hospitality-group.nl/wp-content/uploads/2021/05/PPO-2020-2000x1200-1-300x180.jpg

FM Provider Performance Onderzoek 2020

FM Provider Performance Onderzoek 2020
FM Provider Performance Onderzoek 2020

Auteur:

Auteur:

Vandaag presenteerde Hospitality Group de resultaten van het vijfde FM Provider Performance Onderzoek. Dit is hét onafhankelijke onderzoek over de prestaties van facilitaire providers in Nederland waar sprake is van hoge knip sourcingmodellen. Hoge knip sourcingmodellen zijn sourcingmodellen waarbij een deel van de regie- en coördinatie-activiteiten zijn uitbesteed aan externe dienstverleners. In dit onderzoek worden vier vormen van hoge knip sourcingmodellen onderscheiden: multi services, managing agent, integrated facility management (IFM) en publiek-private samenwerking (PPS). In totaal zijn 139 opdrachtgevers geïnterviewd.

Overall PPO Score: een gedeelde eerste plek
De eerste plek van het onderzoek is dit jaar voor maar liefst twee partijen: zowel ArrangeGroup als Ballast Nedam behalen met een 7,9 de hoogste score. HEYDAY staat, ondanks miniscule verschillen in twee decimalen achter de komma, op de derde plek met een 7,8. BAM scoort, ondanks wederom een mooie stijging, met een 6,5 onder het gemiddelde en is daarmee de hekkensluiter.

Net als in 2019 zien we ook dit jaar een stijging van de overall tevredenheid: in 2020 is de gemiddelde Provider Performance Score een 7,5 terwijl dit in 2019 een 7,3 was. Ditzelfde beeld zien we bij de verschillende uitbestedingsvormen. De scores zijn dit jaar ook een stuk dichter bij elkaar komen te liggen. Het verschil tussen de hoogst en laagst scorende provider is dan ook gedaald van 2 rapportpunten in 2019, naar 1,4 rapportpunten dit jaar.

Top 3 ranking per uitbestedingsvorm

De top 3 ranking per uitbestedingsvorm laat zien dat D&B, na een jaar afwezig te zijn geweest in de categorie Managing Agent, de hoogste score behaalt van de zes Managing Agent providers. Bij Multi Service, waar gemiddeld een score van 7,3 is behaald, heeft Sodexo (7,8) de eerste plaats overgenomen van D&B. Bij IFM spant HEYDAY met een score van 8,3 de kroon en streeft Facilicom (8,1) voorbij, die al een aantal jaren als hoogste scoorde. Bij PPS komt Facilicom met een 8,3 als winnaar uit de bus komt. PPS is dit jaar de uitbestedingsvorm met de hoogste stijging: van een 7,2 in 2019 naar een 7,6 in 2020.

Conclusies
De belangrijkste conclusies van het onderzoek zijn:

  • Tevredenheid van opdrachtgevers blijft stijgen
  • COVID-19 zorgt voor ‘back to basics’
  • Flexibiliteit was het buzzwoord van 2020
  • Managing Agent model is het gunstigst om mee te bewegen in onzekere tijden
  • Opdrachtgevers hanteren een andere meetlat voor hard en soft serviceproviders
  • De veranderende functie op kantoor heeft impact op verwachtingspatroon opdrachtgevers

 

Website
Deze vijfde uitgave van het Provider Performance Onderzoek is een bijzondere uitgave. Voortaan heeft het Provider Performance Onderzoek een eigen website waar alle resultaten te vinden zijn:

www.fmproviderperformance.nl.

Op deze website lanceren we dit jaar ook de Provider Performance Predictor: een bijzonder bruikbare tool die opdrachtgevers helpt bij de perfecte provider match. Deze tool is een op data gebaseerde voorspeller van de beste provider match. Binnen deze tool beantwoordt de opdrachtgever enkele vragen om zijn wensen en behoeften inzichtelijk te maken. Deze behoefte wordt vervolgens gekoppeld aan de specifieke kenmerken van de providers, hetgeen leidt tot een overzicht/lijst van de best passende providers.