https://www.hospitality-group.nl/wp-content/uploads/2018/01/In-gesprek-met-Rick-Jacobs-CBRE-3-300x180.jpg

George Maas in gesprek met Rick Jacobs van CBRE

George Maas in gesprek met Rick Jacobs van CBRE
George Maas in gesprek met Rick Jacobs van CBRE

Auteur:

Auteur:

Provider performance onderzoek 2017

Hospitality Group is weer van start met het Provider Performance Onderzoek (PPO). Dit is het onafhankelijke onderzoek over de prestaties van facilitaire providers in Nederland waar sprake is van hoge knip sourcingmodellen. De komende weken worden ruim 100 organisaties bevraagd over de prestaties van hun facilitaire provider. De resultaten verschijnen in februari 2018.

Als opmaat naar de resultaten van het onderzoek gaat George Maas van Hospitality Group de komende tijd in gesprek met een aantal providers en opdrachtgevers. Hoe zien zij de markt? Wat vinden ze van het PPO en wat hebben ze gedaan met de resultaten van vorig jaar? Deze keer spreekt George met Rick Jacobs, managing director Global Workplace Solutions Benelux & France van CBRE.

George in gesprek met Rick Jacobs van CBRE

Opvallend hoog niveau van denken

Rick is redelijk recent overgestapt uit de cateringindustrie, waar hij werkte voor Compass, naar de IFM-industrie. Als George vraagt wat Rick opvalt aan de FM sector is zijn antwoord resoluut het hoge niveau van denken. “Het gaat niet alleen om het invullen van diensten maar allereerst goed nadenken over de beste oplossingen die passen bij individuele opdrachtgevers. Je zult moeten doorgronden hoe de toekomstige organisatie eruit gaat zien en daar projecties voor maken. Waar kunnen organisaties over vijf jaar staan met hun kosten, mensen en gebouwen. Dat is spannend en echt anders dan de cateringindustrie. Een tweede grote verschil met catering is dat de IFM-markt qua ontwikkeling nog maar aan het begin staat en bij alle opdrachten vaak ook een groot HR-vraagstuk speelt door de overgang van medewerkers. Dit vereist veel aandacht voor de menskant. We willen mensen goed laten landen. Een derde opvallend verschil is dat de vraagstukken veel meer impact hebben op het succes van de business en wij dus genoodzaakt zijn onze oplossingen af te stemmen op de strategie van de business”.

De kracht van CBRE

De core van CBRE is het kopen, beheren en onderhouden van gebouwen. Met de overname van Johnson Controls heeft CBRE de keten kunnen verlengen door integrale (vastgoed)oplossingen te bieden aan eindgebruikers. Er zijn eigenlijk geen andere organisaties die dat kunnen aanbieden en vanuit die optiek naar de markt kijken volgens Rick. De grote getallen zitten uiteindelijk gewoon in de vierkante meters; 80% van de fm-kosten wordt immers gedreven door vierkante meters. Door te beginnen met slim aankopen en plannen van de huisvestingsportefeuille kan CBRE veel meer waarde creëren voor haar opdrachtgevers. Onze kracht zit hem in de integratie van real estate & FM.

Integratie Real Estate & FM

George is benieuwd hoe Rick in dit kader kijkt naar de behoefte van de integratie van real estate en FM bij hun klanten. Rick geeft aan dat 80% van de klanten waar CBRE afgelopen jaar bezig was hierin zeker zijn geïnteresseerd. Het is voor klanten alleen nog een ontdekkingsreis om het geheel te overzien. Het voordeel komt namelijk uit het geheel en niet uit de optelsom van de afzonderlijke  delen, aldus Rick. Vaak is een extra besparing mogelijk van tussen de 5 en 8%  door naar het geheel te kijken in plaats van naar de afzonderlijke onderdelen. Opdrachtgevers zien dit vaak niet meteen en het is dus onze opgave om duidelijk te maken aan opdrachtgevers dat er veel meer waarde kan worden ontwikkeld door real estate en FM te integreren. Zodra opdrachtgevers dit begrijpen dan is het ook meteen verkocht. We hebben het hier dus over  strategisch real estate. Steeds slimmer worden in de strategische plannen. Hoe groot gaan we dit gebouw maken en wat zijn de consequenties voor bijvoorbeeld de kosten van energie. Inzicht in data en besparingen zijn hierin key.

Ontwikkelingen FM markt

Rick verwacht dat we veel meer modellen rondom Vested gaan zien. Hij zag dit jaren geleden al in Amerika gebeuren. Ook in Nederland ziet hij de behoefte aan duidelijkheid aan beide kanten van de tafel ontstaan. Opdrachtgevers gaan op zoek naar partijen die de boeken opendoen en afspraken maken over een redelijke managementfee. Dan heb je het dus over een andere manier van samenwerken tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. Je ziet steeds kleinere regieorganisaties en dan is partnership approach cruciaal om vooruit te komen, te innoveren en te vernieuwen.

Deelname Provider Performance Onderzoek

Dit jaar gaat CBRE actief participeren in het Provider Performance onderzoek door al haar opdrachtgevers in Nederland te laten interviewen door de onderzoekers. We willen graag constructief meedoen omdat het gewoonweg waarde voor ons heeft, geeft Rick aan. Het geeft ons ons al provider objectieve markdata en inzicht in de markt dat we zelf niet hoeven te creëren. Onze propositie zullen we uniek houden, maar het is gewoon goed om te weten wat de markt van ons denkt en waardevol om dat met onze klanten te delen. Daarbij kunnen we de resultaten van het onderzoek natuurlijk ook goed gebruiken om ons te positioneren ten opzichte van onze concurrenten. Het onderzoek is objectief en onafhankelijk en dat is een grote meerwaarde!

PPO als een katalysator voor ons verbeteringsproces

Klanten gaven aan dat ze ons vorig jaar onderaan het lijstje zagen staan, aldus Rick. Als je op de laatste plaats staat ga je dat absoluut gebruiken. De markt dacht anders over ons dan wijzelf.  We hebben binnen CBRE de resultaten van het vorige onderzoek goed geanalyseerd en intern besproken. We hebben het als een katalysator ervaren voor ons verbeteringsproces. Het versterkt onze focus om continu te verbeteren, te vernieuwen en vooral te versnellen.