https://www.hospitality-group.nl/wp-content/uploads/2019/05/Featured_IMG_2511-300x180.jpg

Global FM Summit

Global FM Summit

Auteur:

Auteur:

Om meer te leren over global FM, hebben Hospitality Group, CBRE en Sodexo op 21 mei jl. gezamenlijk de eerste Global FM Summit georganiseerd, in het duurzame QO Hotel in Amsterdam. Zestig vooraanstaande FM/RE professionals uit een brede selectie van multinationals kwamen deze dag samen om hun kennis en ervaring te delen.

Global FM Journey

Steeds meer multinationals organiseren hun facility management en real estate management (FM & RE) regionaal of zelfs mondiaal. Het gevolg daarvan is dat samenwerking tussen de diverse FM-organisaties in de verschillende landen steeds belangrijker wordt, er internationale FM-organisaties ontstaan, FM providers oplossingen op mondiaal niveau aanbieden en mondiale contracten steeds populairder worden.

Wat is de beste manier om FM te organiseren binnen een multinational?

De bijeenkomst werd afgetrapt met een mooi verhaal van Martijn Roordink over hoe Spaces een mondiale organisatie werd. Vervolgens deelden Fridoline van Binsbergen (Shell) en Maurice Verwer (PwC) hoe zij hun FM/RE-organisaties hebben ingericht. Jesper Svensson (Tetrapak) en Roel Stroeken & Guido Meijer (Philips) namen ons mee in hun ideeën over en keuze t.a.v. sourcing. Xavier Perrin van Microsoft sloot af met een uiteenzetting over hoe Microsoft veranderingen heeft doorgevoerd met behulp van metingen en data.

FM & RE kunnen van groot belang zijn voor het onderscheidende en aantrekkelijke karakter van een organisatie. We zien een verschuiving van de rol van dienstverlener naar die van businesspartner. Het draait steeds steeds meer om de medewerker- en klantbeleving. De vraag rijst dan of het op mondiaal niveau organiseren van FM en RE daarin een meerwaarde geeft.

Het organiseren, in- of uitbesteden en veranderen is met recht een journey te noemen! En er is niet maar één oplossing, tal van situationele factoren bepalen hoe de oplossing er uit komt te zien. Zorg er in elk geval voor dat je FM-organisatie en de diensten aansluiten op de ambities en waarden van jouw organisatie. Biedt kaders en richtlijnen, maar zorg ook voor couleur locale. Blijf gedurende deze hele reis leren en verbeteren en investeer in je relaties. Zo creëer je samenwerking om gezamenlijk beter te worden! Het gebruik van data kan helpen bij het onderbouwen van keuzes.