https://www.hospitality-group.nl/wp-content/uploads/2019/09/shutterstock_1211027242_1000x600-300x180.jpg

De mindset voor change in de werkomgeving

De mindset voor change in de werkomgeving

Auteur:

Begin november organiseerden wij het Open Atelier ‘Samen anders werken: de mindset voor change in de werkomgeving’. Het eerste Open Atelier in ons nieuwe clubhuis! Wat was het leuk om iedereen hier te ontvangen. Rick Steinmann (partner Service & Workplace Design bij Hospitality Group) en Heleen Ruys (partner Training & Development bij Hospitality Group) trapten af met een interactieve sessie over change in de werkomgeving. Hierna namen verschillende sprekers ons mee in de changeprojecten bij hun organisaties.

Als eerste was Anneke Beerkens (Behavioural Analyst bij LEGO) aan het woord. Enthousiast en gedreven vertelde Anneke ons over de ‘LEGO Way Of Working’ op de nieuwe LEGO campus in Denemarken. Ze heeft onderzoek gedaan naar de behoeftes van de medewerkers in de manier van werken. Met deze kennis zijn de LEGO kantoren ingericht en uiteraard komt overal het ‘speelelement’ van LEGO terug.

Anneke gaf het stokje over aan Karin Swart-Ruardy (Change Portfolio Manager Digital Workplace bij ABN AMRO). Karin vertelde hoe zij vanuit haar rol onderdeel was van de transitie naar anders werken binnen ABN AMRO, namelijk het verder versterken van samenwerking tussen afdelingen. Haar tip? Luister naar je medewerkers om zo hun behoeftes te leren kennen. Samenwerking tussen HR, FM, IT en communicatie is cruciaal bij de ontwikkeling van een fijne werkomgeving.

Na de pauze was het de beurt aan Anouk de Valk (Change and Transformation Manager bij KLM) en Henk Smeenk (Concept Owner Winning Way of Working bij KLM). Zij vertelden over het veranderproject ‘KLM kompas, the Winning Way of Working’. Wist je dat KLM speciaal voor haar medewerkers een video heeft ontwikkeld om hen mee te nemen in deze verandering? Een video die iedere medewerker er trots op maakt dat hij of zij bij KLM werkt en zelfs emoties losmaakt. Deze video vormde voor KLM het startpunt van het changetraject.

Als laatst was Evi Kweekel (Consultant Service & Workplace Design) aan het woord. Evi heeft onderzoek gedaan naar Agile werken en deelde haar bevindingen. De toegevoegde waarde van supportdiensten zit in een andere mindset: van een beheersbare naar een organische ontwikkeling. Tip van Evi: begin klein!

Wil je meer weten over change in de werkomgeving? Neem dan contact op met Heleen Ruys of Rick Steinmann via h.ruys@hospitality-group.nl / r.steinmann@hospitality-group.nl of 033 – 462 55 55.