https://www.hospitality-group.nl/wp-content/uploads/2017/11/Foto-The-Bar-300x180.jpg

Mijn gastvrije ervaring bij A’DAM

Mijn gastvrije ervaring bij A’DAM
Mijn gastvrije ervaring bij A’DAM

Auteur:

Als Amsterdammer wonende midden in het toeristisch hart van de stad kijk ik onbewust kritisch naar de plekken waar ik kom. Is deze plek toeristisch (mensenmassa, onpersoonlijk en snel) of geschikt voor de locals (persoonlijk, thuisgevoel en authentiek)? Graag neem ik jullie mee naar vorige week. Ik mag een kick-off verzorgen voor een managementtraject over de veranderende wereld en de impact ervan op mensen en organisaties. De kick-of vindt plaats in de A’DAM Toren.

Donderdagochtend, een tram bomvol met toeristen…

Lichte irritatie kan ik niet ontkennen. Gelukkig is het een korte rit en hou ik me vast aan de gedachte dat ik straks alleen nog even snel door Amsterdam Centraal moet en dan even op adem kan komen bij de pont die mij over het IJ naar de toren brengt. De toren staat statig te glimmen in het zonlicht als ik Amsterdam Centraal verlaat.

Terwijl ik de toren bestudeer zie ik mensen schommelen op de 21e etage…

‘Zie je wel’, denk ik als ik de schommels zie, gemaakt voor de toerist. Grappig hoe ons brein onze vooroordelen en aannames bevestigt. Bij binnenkomst in de toren moet ik mij even oriënteren. Er gebeurt veel: bar, lounge, club en hotel. Ik zie na enig zoeken een kleine receptie in de hoek en meld me daar aan. De medewerkers zijn met veel bezig, maar niet met mij…

En dan ineens zijn daar Dylon en Nina…

Wat ik zojuist schreef gebeurde in nog geen 30 minuten: mijn aannames, vooroordelen, irritaties en eerste indrukken. Dit maakt mij geen gemakkelijke gast. Sterker nog: dit maakt mij een kritische gast. En dan ineens zijn daar Dylon en Nina. Dylon haalt mij op bij de receptie en straalt één en al vrolijkheid uit. Hij stelt zichzelf voor en vertelt waar we naar toe gaan. Onderweg naar boven breekt hij het ijs met zijn opgewektheid en humor.

Jullie vragen of ik tijd heb voor koffie…

Boven op de 17e etage ontmoet ik Nina en krijg ik een introductie over de toren en wat ik mag verwachten vandaag. Zo’n introductie geeft me wel een thuisgevoel. Nina en Dylon vragen ondanks hun ongetwijfeld drukke tijdschema of ik tijd heb voor koffie. Tijdens de koffie hebben ze oprechte aandacht voor mij en vragen of er iets is wat ze kunnen doen om mijn sessie tot een nog groter succes te maken. Bij het afscheid nemen ze de tijd om te evalueren en vertellen ze over hun werk bij de toren – wat een bevlogenheid! Ik verander van het ene in het andere moment van een kritische gast in een gast die onderdeel is geworden van de familie van de toren. Dankjewel Dylon en Nina, dat jullie mij een mooi voorbeeld gaven van hoe je met een persoonlijke benadering en oprechte aandacht het verschil maakt!

Hospitality Course

Wil je geïnspireerd raken over hoe je gastvrijheid als organisatie betekenis geeft en je ermee kunt onderscheiden? Neem dan deel aan onze course ‘Hospitality als mindset’.