https://www.hospitality-group.nl/wp-content/uploads/2015/12/hands-woman-legs-laptop-klein-300x180.jpg

Naar een aantrekkelijke werkomgeving

Naar een aantrekkelijke werkomgeving
Naar een aantrekkelijke werkomgeving

Auteur:

Het ontwikkelen van een aantrekkelijke werkomgeving is een uitdaging. Maar wel steeds beter haalbaar. Vooral als sprake is van samenwerking tussen HR, FM/RE en ICT. De disciplines die de inzichten en ingrediënten leveren voor de manier van werken.

De mens centraal

Waar het de komende jaren echt om draait in de werkomgeving is de mens. Het centraal stellen van gebruikers en hen zien als consument maakt dat huisvesten en faciliteren een integrale bezigheid wordt. Samen met de sterk veranderende arbeidsmarkt waarin medewerkers eerder een werkgever kiezen dan andersom ontstaan nieuwe gebruikspatronen en grotere individuele verschillen.

Mensen hebben ruimte nodig hebben om goed te kunnen functioneren, figuurlijke ruimte, maar ook fysieke ruimte. Ondanks dat geen mens hetzelfde is, willen we ze wel graag in hokjes plaatsen. Deze beheersingsdrift van huisvesters is funest voor de echte kwaliteit van huisvesting.

Dynamische individuele behoeften

Nieuwe uitdagingen voor de professionals: hoe faciliteer je zo’n variëteit aan dynamische individuele behoeften? Hoe werkt Employee Engagement? En hoe verhoudt dit zich tot de belangen van de organisatie? Hoe maak je een beweging van ‘organisatiegericht’ naar ‘mensgericht’ huisvesten?

Oplossing

De oplossing zit vooral in het anders naar het ontwikkelproces kijken. Waarom zouden we het moeten doen? Hoe gaan we het aanpakken? En wat gaat het ons brengen? Als de aansluiting met de strategie helder is kun je starten met het uitwerken van gezamenlijke en integrale thema’s, die voor de eindgebruikers op een aantrekkelijke manier uitgewerkt moeten worden. Rekening houdend met de waardendrijvers, de intrinsieke motivatoren van de klant.

Ken je klant

Ken dus je klant, verdiep je in zijn wereld, wat heeft hij of zij nodig om zijn doel te bereiken en hoe kun je daarbij helpen. Die verdieping is mogelijk met slimme hulpmiddelen als Guest Journeys en onderzoek naar Persona’s.

Hou daarbij rekening met zintuigelijke waarnemingen. Mensen worden blij en socialer van prettige temperaturen, kleuren en geuren. Een nieuwe werkomgeving, die anticipeert op de werking van het menselijk brein, ontwikkelt ook de medewerkers. Dit heeft allerlei positieve gevolgen voor de productiviteit, tevredenheid en creativiteit.

Communicatie

Betekenisvolle communicatie is belangrijk. Storytelling door ambassadeurs op alle niveaus binnen de organisatie kan helpen om de nieuwe mogelijkheden toe te lichten. Onderscheidend willen zijn betekent ook competitief zijn en voorop willen lopen. Geef medewerkers die ruimte.

Klik hier voor meer informatie over persona’s.