https://www.hospitality-group.nl/wp-content/uploads/2020/05/Work-from-home-02-300x180.jpg

Online krachten bundelen in tijden van crisis

Online krachten bundelen in tijden van crisis
Online krachten bundelen in tijden van crisis

Auteur:

Sinds vrijdag 13 maart werk ik thuis; dat is vandaag welgeteld 63 dagen geleden. Een mooi moment om eens terug te blikken op de afgelopen tijd. Want als ik mijn huidige werkzaamheden vergelijk met die van voor Corona dan laten die een wereld van verschil zien. Oké, dat is misschien ietwat overdreven, maar er is wel veel veranderd. Het activeren van communities, het samenbrengen van mensen, dat deden we al en doen we nog steeds volop. Alleen nu op een compleet andere manier. Als je mij 63 dagen geleden had gezegd dat we nu wekelijks online peers zouden samenbrengen, had ik je niet geloofd. Mijn collega’s en ik zijn namelijk groot voorstander van offline samenkomen.

Laten we even terugspoelen naar begin maart. De maanden hiervoor zijn wij druk geweest met het ontwikkelen van nieuwe programma’s voor onze verschillende courses. Begin maart hadden wij weer de eerste deep dive sessie van dit jaar. Deze sessie was de start van de Future Work Course, waarbij we Facility managers, managers Real Estate, HR, IT en Change samenbrengen die zich bezighouden met het (verder) ontwikkelen van de werkomgeving. Het thema van deze sessie was ‘The human side of working’, medewerkers en de manier van werken nu en in de toekomst. We waren te gast bij VodafoneZiggo in Utrecht, een inspirerend voorbeeld van een smart office. Daarnaast sprak Elke Gerards over Authentieke intelligentie en Evelien Veenman over werkgeluk. Terwijl ik terugdenk aan deze sessie, realiseer ik mij dat het thema van deze sessie nog belangrijker is geworden dan voorheen. Juist nu we allemaal vanuit huis werken en ieder zo zijn uitdagingen heeft, is de connectie met elkaar en het welbevinden van de medewerkers cruciaal.

Slechts enkele dagen na die eerste sessie was ons leven compleet veranderd. Waar onze focus de eerste dagen van de coronacrisis lag op het verplaatsen van sessies en inspiratietours naar een later moment in het jaar, realiseerden we ons al gauw dat we voorlopig nog niet van het virus af zouden zijn. Ook al hoopten we stiekem toch van wel. Door de coronacrisis worden Facility Managers geconfronteerd met nieuwe en complexe vraagstukken en uitdagingen. Niemand heeft het antwoord op deze vragen, maar juist daarom is het delen van kennis, ervaring en learnings met elkaar relevanter dan ooit tevoren.

Tien dagen na de intelligente lockdown organiseerden wij onze eerste online videocall voor Facility Managers van topklinische ziekenhuizen met als onderwerp ‘FM kennisdeling coronacrisis in ziekenhuizen’. Het was zo waardevol om te ervaren dat de deelnemers écht gebaat waren bij deze videocall. Kleine operationele vragen tot grotere complexe vraagstukken werden met elkaar gedeeld. Sindsdien faciliteren wij (twee)wekelijks online videocalls voor hen. We realiseerden ons dat deze online videocalls ook interessant zouden kunnen zijn voor onze andere communities en organiseerden ze dus ook voor hen. Al snel kwamen een aantal thema’s naar voren waar men mee worstelde. Bijvoorbeeld het faciliteren van thuiswerkplekken, maar ook hoe om te gaan met providers in tijden van crisis. En vervolgens speelde ook de vraag ‘hoe kunnen we in een 1,5-meter-samenleving terugkeren naar kantoor?’. Deze vraagstukken speelden bij kantoorhoudende organisaties, maar natuurlijk ook bij de ziekenhuizen. Wij werden middels de calls geladen met informatie en praktijkvoorbeelden van beide sectoren, waardoor er een mooie kruisbestuiving ontstond.

Terug naar nu. Mijn werk is behoorlijk veranderd; veel online kennissessies en videocalls en ondertussen voel ik mij redelijke expert in het faciliteren van deze calls. Wie had dat nou verwacht, 63 dagen geleden?! Ondanks dat mijn voorkeur nog altijd uitgaat naar offline samenkomen, realiseer ik me dat online samenkomen ook enorm waardevol is geweest de afgelopen tijd en óók werkt. En ook besef ik dat dit waarschijnlijk nog wel even zo blijft. Zo waardevol dat mijn collega’s en ik deze online videocalls kunnen faciliteren en op die wijze bij kunnen dragen, want juist in deze tijd is het belangrijk om elkaar te helpen. Het delen van kennis en ervaring is juist relevant in tijden van crisis. Samen sta je tenslotte sterker!