https://www.hospitality-group.nl/wp-content/uploads/2019/04/shutterstock_425236015-300x180.jpg

Oprechte aandacht in de candidate journey

Oprechte aandacht in de candidate journey

Auteur:

De arbeidsmarkt is volop in beweging en met steeds kritischer wordende kandidaten en werkgevers is het voor ons als intermediair uitdagender dan ooit om de juiste match te maken. Begrijp me niet verkeerd; dat is een hele leuke uitdaging! We besteden veel tijd aan het werving- en selectieproces en de stappen die zowel de kandidaten als werkgevers doorlopen. Continu proberen wij ons te verplaatsen in de wensen en drijfveren van beiden en deze zo goed mogelijk aan elkaar te verbinden. De candidate journey eindigt niet bij onze deur als intermediair. Het gaat om het benutten van de kansen die de samenwerking tussen opdrachtgever en kandidaat tot een succes kunnen maken.

Als HR-business partner is het ook onze taak om alert te blijven richting opdrachtgevers. Wij kunnen een succesvolle match maken, maar daarna is het ook aan de werkgever om succesvol te verbinden. Gelukkig zien wij onze opdrachtgevers steeds vaker hun taak als ‘goed werkgever’ serieus nemen en mogen zij zichzelf scharen onder de top 10 beste werkgevers van Nederland. Zaken als zingeving, cultural fit en mogelijkheden om te ontwikkelen wegen meer dan ooit mee bij het besluit van kandidaten om zich aan een organisatie te verbinden.

Het is belangrijk dat organisaties zich bewust zijn van het feit dat het interne werving- en selectietraject een weerspiegeling is van hoe kandidaten de cultuur van een organisatie ervaren. Het komt nog steeds voor dat kandidaten zich helemaal niet zo welkom of gewild voelen bij een potentieel werkgever en daardoor afhaken in het traject. Door het werving- en selectieproces bewust in te richten en aan te laten sluiten bij de cultuur en strategie van de organisatie, kun je als organisatie al in een vroeg stadium een goede indruk achterlaten bij een kandidaat. Is vitaliteit een belangrijk thema binnen je organisatie, zorg dan bijvoorbeeld dat je het sollicitatiegesprek begint of afsluit met een potje pingpong. Wil je dat alle medewerkers op de fiets naar hun werk gaan? Stuur dan bij de uitnodiging van het sollicitatiegesprek een routebeschrijving voor de fiets. Vind je het belangrijk dat kandidaten enthousiast zijn, straal dit dan zelf uit.

Oprechte aandacht is met recht de rode draad in de candidate journey. Wees authentiek als kandidaat en werkgever. Immers; een nieuwe baan is een nieuwe en spannende stap in iemands leven. Laten we er samen voor zorgen dat iemand zich in iedere fase van een werving- en selectieproces al thuis voelt. #HRbusinesspartner #hospitalitygroup