https://www.hospitality-group.nl/wp-content/uploads/2018/11/shutterstock_479614822-300x180.jpg

Patiëntwaarde nu en in de toekomst

Patiëntwaarde nu en in de toekomst
Patiëntwaarde nu en in de toekomst

Auteur:

Auteur:

“Het gaat ons niet om het bewaken van een stapel stenen”, was het argument van Bruno Bruins (minister Medische Zorg) om het failliet verklaarde Slotervaart en IJsselmeerziekenhuizen niet te redden. Is dit voor mij, iemand die zich zowel in Nederland als in het buitenland met stenen in de zorg bezighoudt, een uitspraak die ik toch kan plaatsen?

Als (zorg)consument zijn we gewend en verwend met korte tot geen reistijden. Nu een ziekenhuis haar deuren heeft gesloten staan veel patiënten voor de grote vraag of ze hun arts volgen of zich bij het dichtst bij zijnde alternatief melden.

Gevoelige ziekenhuizen

Hoewel bereikbaarheid op de agenda staat van elke zorgverlener, wordt als het gaat over reistijd vooral gekeken naar de beschikbaarheid van acute (verloskundige) zorg. Er wordt dan ook wel gesproken over ‘gevoelige ziekenhuizen’. De aanwezigheid van deze locaties moet borgen dat acute hulp (via ambulance) binnen 45 minuten voorhanden is. Uit sectorperspectief is het acute karakter van de hulpvraag dus leidend en is reistijd geen basisfactor maar een prestatiefactor. Hoe zit dat vanuit het perspectief van de patiënt?

Waar gaat mijn arts heen?

De afgelopen tijd kruiste, in mijn dagelijkse werk als adviseur bij verschillende opdrachtgevers in de zorg in Amsterdam, meerdere artsen en patiënten mijn pad. Hierdoor had ik de kans de dialoog aan te gaan en op zoek te gaan naar de vragen die leven bij patiënten. Het blijkt dat de vraag die patiënten het meest stellen is waar hun arts naartoe verhuist. Een groot compliment voor alle zorgverleners van Slotervaart en de IJsselmeerziekenhuizen. Daarnaast geweldig dat de patiënt bereid is een stap verder te zetten om de band met hun behandelend arts te borgen.

Kwaliteit van leven

Het zet iedereen weer op scherp dat een patiënt niet voor ‘een stapel stenen’ komt. Een patiënt wil kwaliteit van leven, en nee daar draagt een faillissement niet aan bij, maar de locatie is gelukkig (nog) niet doorslaggevend. Sterker nog, met een toenemende zorgvraag zal in de toekomst maximale waarde moeten worden gehaald uit de combinatie van (zorg)dienstverlening, middelen en steen. Hiervan is de zorgsector zich ook meer dan bewust en menig bouwproject laat zien dat we juist kleinere in plaats van grotere ziekenhuizen bouwen.

Voor een nieuwe perfecte knie of heup zal de patiënt in de toekomst steeds meer bereid zijn verder weg te gaan als dat bijdraagt aan de kwaliteit van de geleverde zorg. Voor minder complexe zorg zoekt de patiënt het graag dichter bij huis en is men minder gebonden aan welk ziekenhuis of welke arts de behandeling uitvoert. Juist dan gaat het meer om de beleving van zorg en zien we dat een integraal geheel van zorg, huisvesting en dienstverlening leidt tot een onderscheidende propositie van de zorgorganisatie.

Meer weten?

Neem contact op met Tristan Botjes. Tristan is consultant zorg bij Hospitality Group. Hij begeleidt de integrale ingebruikname van (ver)bouwprojecten en ontwikkelt en implementeert nieuwe serviceconcepten. Als linking-pin matcht hij gebouwen en ondersteunende dienstverlening aan (zorg)inhoudelijke processen. Bij verschillende ziekenhuizen vervulde Tristan managementfuncties in logistiek, techniek en tactisch facilitair management.