https://www.hospitality-group.nl/wp-content/uploads/2017/03/Samenwerken_01-300x180.jpg

Borgen gastvrijheid bij gemeente Utrecht

Borgen gastvrijheid bij gemeente Utrecht

Auteur:

https://www.hospitality-group.nl/wp-content/uploads/2017/03/Samenwerken_01-300x180.jpg

Na de succesvolle hospitality trainingen ‘Puur Gastvrij’ is het facilitaire team van Gemeente Utrecht aan de slag gegaan met een borgingstraject. Borgen gaat over zorgen dat de rode draad leeft, dat medewerkers elkaar stimuleren en dat leidinggevenden tools hebben om gewenst gedrag te benoemen. Hospitality Group begeleidde het facilitaire team een jaar lang met het in praktijk brengen van het geleerde. Hiervoor gingen we met het kernteam aan de slag met thema’s en concrete acties naar aanleiding van mystery visits en coaching on the job.

Concrete resultaten

Iets kleins kan al het verschil maken. Een mooie actie georganiseerd door medewerkers is het uitdelen van fietsenlampjes bij de opening van onze nieuwe fietsenstalling; hierdoor zijn we letterlijk meer zichtbaar voor de klant!
Sacha Béatse, Trainee Leveranciersmanagement

Nu bijna een jaar verder kan het team met trots zeggen dat ze concrete resultaten in de praktijk hebben geboekt. De hospitality visie is opgenomen in het gedachtegoed en evaluaties van het MT, hospitality kernwaarden zijn gekoppeld aan scrumsessies (de klant als uitgangspunt in het bedenken van oplossingen), gedrag wordt getoetst aan de visie op gastvrijheid in sollicitatie- en functioneringsgesprekken en is het een vast onderdeel van het klanttevredenheidsonderzoek.

En dat is nog maar het begin! Afdelingen besteden dagelijks aandacht aan de waarden, organiseren en volgen inspiratiesessies bij externe bedrijven en de kernwaarden zijn nu in een pilot opgenomen als gunningscriteria in aanbestedingen voor leveranciers. Op deze manier verspreidt de gastvrijheidsvisie van Gemeente Utrecht zich als een olievlek binnen én buiten de organisatie.

Met de laatste trainingssessies in zicht ligt de focus in de toekomst op het inbedden van de kennis en acties in de cultuur. Begin 2017 is een groep nieuwe ambassadeurs aangehaakt in het kernteam; zo wordt het een duurzaam programma van iedereen.

 

Ik dacht op voorhand dat dit weer ‘gewoon’ een training zou zijn, maar het tegendeel is bewezen nu we hier 2 jaar later nog steeds mee bezig zijn. ‘Puur Gastvrij’ is van een project naar ‘dit is hoe wij werken’ gegaan. Het is ingebed in de organisatie.
Thomas Blom, Senior Adviseur

Projectgegevens

Opdrachtgever
Gemeente Utrecht
Gerealiseerd
Juni 2015 – mei 2017

Meer informatie