
Gastvrijheid bij Universitair Medisch Centrum Groningen
Gastvrijheid bij Universitair Medisch Centrum GroningenHet Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) wil het de patiënten zo goed mogelijk naar de zin maken. UMCG heeft aan Hospitality Group gevraagd de voedings- en afdelingsassistenten verder te ontwikkelen op het gebied van gastvrij gedrag.
In nauwe samenwerking met leidinggevenden van het facilitair bedrijf én de zorg heeft Hospitality Group het programma ‘Doe maar gewoon gastvrij’ opgezet. De basis is een storyline met vijf kernwoorden: Aandacht, Enthousiasme, Zorgvuldigheid en Proactief en Samen. Elk woord is ‘geladen’ met competenties en leerdoelen. Verder volgden voedings- en afdelingsassistenten enkele dagdelen training waarin ze praktisch met gastvrij gedrag oefenen. Denk onder meer aan: Hoe leef je je in de patiënt in? Hoe verkoop je op een gastvrije manier ‘nee’? Hoe geef en ontvang je complimenten?
Oprechte aandacht
Met het programma ‘Doe maar gewoon gastvrij’ is gastvrijheid ingebed binnen de organisatie. Roel Borgman is clustermanager facilitaire dienst bij UMCG en ziet dat het werkplezier is toegenomen. “Ook de afstand tussen medewerkers en leidinggevenden is verkleind, waardoor we sneller kunnen schakelen en er meer tijd is voor oprechte aandacht voor de patiënt.”