https://www.hospitality-group.nl/wp-content/uploads/2019/05/shutterstock_1040607199-300x180.jpg

Herinrichting postdienstverlening voor UvA en HvA

Herinrichting postdienstverlening voor UvA en HvA

Auteur:

Auteur:

Auteur:

https://www.hospitality-group.nl/wp-content/uploads/2019/05/shutterstock_1040607199-300x180.jpg

Hospitality Group is door Universiteit van Amsterdam (UvA) en Hogeschool van Amsterdam (HvA) gevraagd te helpen bij het herinrichten van de postdienstverlening voor een volgende stap naar een duurzame logistieke inrichting en een nieuw dienstverleningsconcept.

Interim implementatiemanager en projectcoördinator

Duurzamer, efficiënter en klantvriendelijker: dat zijn de uitgangspunten van het nieuwe dienstverleningsconcept en de logistieke inrichting. In de rol van implementatiemanager en projectcoördinator hebben Astrid Neef en Nadine Zwinkels alle faculteiten en gezamenlijke diensten van de UvA en HvA begeleid waardoor zij sinds 1 maart jl. gestart zijn met de nieuwe distributie voor de post. Daarnaast hebben zij de infrastructuur neergezet voor een verdere uitrol naar andere logistieke processen.

Op 22 UvA- en HvA locaties verspreid over 5 campussen zijn zogenaamde pick-up points (lockerkasten van MyPuP) geplaatst. In deze lockers wordt alle brievenpost geleverd voor ongeveer 8.000 medewerkers. Het uitleveren van de brievenpost via een pick-up point is slechts het begin.

Het implementeren van deze eerste stap naar een nieuw dienstverleningsconcept raakte de gehele organisatie. Met de juiste communicatie en persoonlijke aandacht voor de gebruikers hebben Astrid en Nadine gezorgd voor verbinding tussen het project en de gebruiker.

Duurzamer en efficiënter

De dalende aantallen brievenpost was voor de UvA en HvA aanleiding om als eerste met deze dienstverlening en logistieke stroom te starten. Elke faculteit en dienst van de UvA en de HvA heeft sinds eind februari een eigen postbusnummer waardoor PostNL de brievenpost gebundeld kan aanleveren bij de centrale postkamer. Door deze efficiëntere manier van postaanlevering kan de post met één koerier geleverd worden in de pick-up points en hoeven de medewerkers van de (decentrale)postkamer de post voortaan niet meer zelf te sorteren.

Het neerzetten van deze nieuwe dienstverlening zorgt er voor dat wij op logistiek gebied klaar zijn voor een duurzame en klantvriendelijke toekomst!Joost Klaasen – Hoofd Bedrijfsbureau

Voorheen kwam de post op veel verschillende plekken bij de faculteiten en diensten binnen. Deze nieuwe werkwijze betekent minder postritjes en daarmee minder CO2-uitstoot. Dit sluit aan bij de duurzame weg voor centrale distributie die de UvA en HvA ook zijn ingeslagen voor de pakketbezorging. Deze worden bij een logistieke hub aan de rand van Amsterdam verzameld en met elektrisch vervoer de stad ingereden.

Klantvriendelijker: privé-pakketten op je werk laten bezorgen

Naast de zakelijke brievenpost kunnen medewerkers privé-pakketten in de lockers laten bezorgen. De medewerker krijgt op dezelfde wijze als bij de post een mail of melding in een app en kan het pakket zelf ophalen. Zo hoeft de medewerker niet speciaal langs een extern ophaalpunt om het pakket op te halen en niet bang te zijn dat ze de bezorger aan huis missen.

Voorsorteren op…

Met de herinrichting van de brievenpost via de lockers sorteren de onderwijsinstellingen voor op uitbreiding van andere logistieke stromen via dit selfserviceconcept, zoals zakelijke pakketten, de uitleen en vervanging van laptops en zakelijke mobiele telefoons, AV-apparatuur en boeken. Alles heeft als doel een klantvriendelijkere, duurzamere en efficiënte manier van uitlenen. In plaats van dat een medewerker zijn/haar pakket bij een balie of op een andere locatie moet ophalen, kan dit op een door hen zelfgekozen tijdstip worden gedaan (met daarbij een track & trace functie) en altijd op een locatie in de buurt van de eigen werklocatie.

In samenwerking met…

De herinrichting van de post is een samenwerking van de UvA en HvA met softwareleverancier MyPup die het systeem en de lockers aanbiedt en leverancier Canon die verantwoordelijk is voor de postdienstverlening bij de faculteiten en diensten.

Projectgegevens

Opdrachtgever
Universiteit van Amsterdam en Hogeschool van Amsterdam
Locatie
Amsterdam
Gerealiseerd
Mei 2018 – maart 2019

Meer informatie