
Ontwikkelen en implementeren hospitality visie Gemeente Utrecht
Ontwikkelen en implementeren hospitality visie Gemeente UtrechtAuteur: Heleen Ruys
https://www.hospitality-group.nl/wp-content/uploads/2016/01/Gastvrijheid-gemeente-Utrecht-300x180.jpgDe Gemeente Utrecht heeft in 2014 een nieuw kantoor in gebruik genomen. Het kantoor is een zeer representatief, open en toegankelijk gebouw van 64.000 m2 met 2.500 persoonsongebonden werkplekken. Medewerkers werkten voorheen op diverse locaties in Utrecht die veelal traditioneel ingericht waren. In het nieuwe pand zijn de medewerkers gaan werken volgens ‘Het Nieuwe Werken’.
Wat een ontzettend inspirerend traject hebben wij achter de rug! Ik ben erg blij met onze visie en de manier waarop Hospitality Group deze in een trainingsprogramma heeft verwerkt. Laagdrempelig en met veel energie en gedrevenheid overgedragen. De trainers waren een goed duo en versterkten elkaar. Met veel enthousiasme gaan wij aan de slag met het borgen van onze gastvrijheidswaarden. Maaike Wilmink, teamleider hospitality
De afdeling Facilitair & Huisvesting wilde in het nieuwe pand een stevige impuls geven aan het gastgericht werken. Hospitality Group ontwikkelde daarom samen met de afdeling F&H een visie op gastvrijheid. Deze visie is vertaald naar een trainingsprogramma voor leidinggevenden en medewerkers en een borgingsprogramma voor de langere termijn. Deelnemers beoordeelden de trainingen met een gemiddelde score van 8,6!
Samen met een kernteam (de gastvrijheidsambassadeurs voor de toekomst) ging Hospitality Group aan de slag. Een inspiratietour door Amsterdam, enkele powersessies en een guest journey waren onderdeel van het ontwikkelproces. Het resultaat is een gedragen en praktische visie. Binnen drie maanden zijn 100 medewerkere getraind en meegenomen in het gedachtengoed van gastvrij werken. Het enthousiasme nam gedurende de trainingen toe en alle medewerkers kennen de visie en zijn zich bewust van hoe ze zelf en samen het verschil kunnen maken.
Leidinggevenden hebben in een aantal werksessies geleerd hoe ze de impact van de trainingen en ontwikkeling in de praktijk kunnen versterken. Het jaar 2016 staat in het teken van borging. Dat betekent zorgen dat het onderwerp leeft, dat medewerkers elkaar stimuleren en dat leidinggevenden medewerkers laten groeien.
Hospitality Group slaagde erin de vertaalslag te maken van hetgeen in praktijk gebeurt naar het gevoel dat wijzelf en onze klanten daarbij (kunnen) hebben. Herkenbare metaforen en praktijkvoorbeelden uit onze eigen omgeving maakten de training begrijpelijk en leuk voor alle deelnemers. Met de vier kernwoorden is onze training Puur Gastvrij een begrip geworden en kunnen we concreet voorbeeldgedrag benoemen. Hierdoor ben ik ervan overtuigd dat dit traject een voortdurend karakter zal hebben binnen onze afdeling! Paulien Baaij, coordinator hospitality a.i.