Thuiswerken
Rijkswaterstaat wilde hier voor de coronacrisis al mee aan de slag. De focus lag meer op het gebruik van diverse type werkenplekken binnen het kantoor, want thuiswerken was voorheen nog niet de norm. Een groot deel van de medewerkers was gewend om dagelijks op één van de Rijkswaterstaat locaties in het land hun werk te doen. De plotselinge verandering naar vrijwel iedereen volledig thuiswerken zag Rijkswaterstaat dan ook als een kans om hiervan te leren. Met de resultaten die in de onderzoeken naar voren zijn gekomen, kon Rijkswaterstaat het hybride werken verder invullen en inspelen op de nieuwe behoeften van medewerkers.
Integrale vragenlijst
Om de ervaringen op een rij te zetten, is een integrale vragenlijst opgesteld. In deze vragenlijst is onder andere uitgevraagd wat goed gaat en welke grootste nadelen bij het thuiswerken worden ervaren. Daarnaast zijn ook nieuwe inzichten en verandering in behoefte en gedrag richting de toekomst opgenomen, zoals de behoefte om vaker thuis te blijven werken, de faciliteiten die hiervoor nodig zijn en de toekomstige indeling van de werkweek. Met deze gegevens kunnen de type medewerkers en hun behoeften van elkaar onderscheiden worden. De vragenlijst is uitgezet onder een doelgroep van circa 10.000 medewerkers.