Context
Jaarlijks behandelt Altrecht met meer dan 2.000 medewerkers ruim 25.000 mensen verspreid over meerdere locaties in Midden-Nederland. Eind 2017 zette de afdeling Vastgoed en Facilitair (V&F) de eerste stappen om haar sourcingstrategie voor de facilitaire dienstverlening te herijken. De centrale vraag was: “Welke dienstverlening is waar nodig, wat kan de markt daarin betekenen, wat doen we zelf en hoe organiseren we dat?”
Aanpak
Wij brachten de huidige situatie in kaart en formuleerden samen met Altrecht een viertal sourcingdoelen . Deze doelen vormden de basis voor het verkennen en beoordelen van mogelijke sourcingmodellen. Uit een breed spectrum aan modellen (variërend van volledig eigen beheer tot en met IFM) kwam het multi-service model voor Altrecht als best passende model naar voren.
Unieke keuze
Na detaillering van het multi-service model is de dienstverlening verspreid over drie pakketten gecontracteerd aan gespecialiseerde dienstverleners voor hard service, soft services en cliëntencatering. Ook de diensten in eigen beheer zijn overgedragen aan de geselecteerde dienstverleners. Een unieke keuze: in de Nederlandse cure én care markt zijn door de complexiteit van de omgeving en de verwevenheid met het primaire proces maar weinig organisaties die deze stap hebben gezet.