Universe – het nieuwe werkconcept van Heineken

Universe – het nieuwe werkconcept van Heineken
https://www.hospitality-group.nl/wp-content/uploads/2018/11/20181031_HospitalityGroup_Heineken_5730_website_featured-300x180.jpg

Heineken heeft Hospitality Group gevraagd een nieuw werkconcept te ontwikkelen en als eerste te implementeren op de pilot-locatie Stadhouderskade 84 in Amsterdam. Het resultaat is een zeer inspirerend en uitnodigend gebouw voor de beoogde gebruikers (Heineken GIS en subcontractors), maar ook een landingsplek voor heel veel andere Heineken medewerkers, o.a. voor innovatie, voor town hall meetings en voor Agile teams.

Uitdaging

De uitdaging was een omgeving te creëren die aansluit bij de steeds sneller veranderende wereld waarin we leven, die past bij het 24/7 sociale netwerk dat Heineken mondiaal verbindt, bij de (gewenste) cultuur van Heineken en de visie en strategie van Heineken versterkt. Een omgeving die organisatie en teams faciliteert in effectiever en efficiënter werken, uitdaagt in nieuwe en verschillende manier van werken en ontmoeting en teamwork stimuleert.

Universe

Het nieuwe werkconcept van Heineken heeft de naam Universe en staat voor de ambitie om leuker en slimmer samen te werken en daarmee gezamenlijk ambities te verwezenlijken. Duurzaam, simpel en no nonsense. Het concept is gebaseerd op activiteitgerelateerd werken. Medewerkers werken op basis van hun activiteiten wanneer en waar ze willen. Binnen kantoor helpt de duidelijke zonering om activiteiten zo optimaal mogelijk uit te voeren. Van mogelijkheden om te socializen en relaxen tot agile werken en brainstormen tot bellen of juist opperste concentratie.

Aanpak

De aanpak bestond onder andere uit een strategische verkenning (The Why), werken met een inhoudelijke projectgroep (FM, HR, IT, Comms), interactief werken met een gebruikersgroep (ambassadeurs) en het uitvoeren van een uitgebreid comms&change traject. In de nieuwe werkomgeving krijgen medewerkers ook de ruimte om te experimenteren en samen te kijken welke innovaties de werkomgeving nóg verder kunnen verbeteren.

Hergebruik

In de uitwerking is veel aandacht besteed aan hergebruik. Bijvoorbeeld hergebruik van bestaand meubilair van Heineken zelf, maar ook van stoelen uit de Amsterdam Arena en Heineken flesjes.

Fotografie : Femke van den Heuvel

Projectgegevens

Opdrachtgever
Heineken International
Locatie
Amsterdam
Projecttype
Conceptontwikkeling, projectmanagement, changemanagement, interieurontwerp
Projectgrootte
3500 m²
Gerealiseerd
November 2016 – maart 2018

Meer informatie