Sharp facility strategyhttps://www.hospitality-group.nl/wp-content/uploads/2016/05/strategie_700x350-300x180.jpg

Scherpe facilitaire strategie omdat het helpt

Scherpe facilitaire strategie omdat het helpt
Scherpe facilitaire strategie omdat het helpt

Naarmate de leeftijd vordert en je in de loop van je carrière als facilitair adviseur de nodige organisaties maar vooral professionals en managers hebt geholpen met tal van vraagstukken ontwikkel je een sterk gevoel voor wat nu wel werkt en wat minder werkt. En dan heb ik het niet over de oplossingen van de thema’s die sterk afhankelijk zijn van tijd en plaats. Het maakt nogal wat uit of je oplossingen moet bedenken in een neerwaartse economie of juist in een sterk opgaande en dat dan weer afhankelijk van de positie van de organisatie waarvoor je oplossingen moet bedenken.

Ik heb het dan over het proces van strategievorming van een facilitaire organisatie. Voor de één een terugkerend verplicht nummer en voor de ander een graag gewild spoorboekje maar een lastig proces om dat voor elkaar te krijgen. Met je stakeholders, met je team, met jezelf. Maar niets is zo ‘helpful’ als het er ligt, iedereen het omarmt en je de meeste vraagstukken steeds weer kan toetsen aan je plan. ‘Waarom doen we de dingen die we doen en hoe plaatsen we deze uitdaging of dit voorval in wat we eigenlijk willen en/of moeten?’

In 25 jaar heb ik de meest succesvolle facilitair managers en directeuren altijd zien rondlopen met een A4’tje, tegenwoordig een slide op een IPad, met een mooi schema over missie, visie, doelstellingen en een handig overzicht van het veranderproces. In mijn jonge jaren vroeg ik me af of dat nu te maken heeft met jezelf neerzetten of dat het nu werkelijk waarde toevoegt. Niets is zo veranderlijk als de wereld om ons heen en wat vandaag geldt is morgen alweer verouderd.

Nu ik de balans kan opmaken – en in alle bescheidenheid – kan ik niet anders concluderen dan dat de kracht van communicatie in je rol als facilitaire professional het verschil maakt. Juist omdat de wereld zo snel verandert en je elke dag je omgeving moet managen om duidelijk te maken hoe je ze kan helpen met hun uitdagingen. Hoe dragen we bij aan het succes van de organisatie, een gastvrije omgeving, aantrekkelijk werkgeverschap, een productieve werkcultuur, flexibiliteit of meer hardcore de reductie van kosten? En wat betekent dat voor de keuzes die we samen moeten maken? In je rol als facilitaire professional is het blijven communiceren en de lijnen open houden om de grotere organisatiedoelstellingen te bewaken maar ook om je aanpak bij te stellen waar nodig.

Wat er wel is veranderd is de aanpak van facilitaire strategievorming. De ontwikkeling van ons vakgebied is snel gegaan, we hebben veel informatie in onze organisaties beschikbaar en de kennis van onze medewerkers heeft zich razendsnel ontwikkeld; niet op de minste plaats door de facilitaire opleidingen in Nederland. Dat maakt dat we tegenwoordig ook de strategie in een korte tijd op de kaart kunnen zetten. Geen ellenlange sessies meer met evenzovele documenten en spreadsheets maar een inspirerend proces waarbij we met elkaar snel tot de kern komen. ‘Waar staat onze organisatie voor, hoe kunnen we daaraan bijdragen en wat betekent dat voor ons en wat kan jouw team realiseren?

Teams raken pas echt gemotiveerd als voor hen duidelijk is wat er van hen wordt verwacht en als ze ook het gevoel hebben dat ze in staat zijn om dat waar te maken. Dat bereik je als je samen dat proces doorloopt, de uitdagingen deelt en eigenaarschap zo laag als mogelijk in de organisatie weet te realiseren. Doe dat niet alleen met je eigen team maar uiteindelijk ook met je leveranciers. Slechts dan wordt het leven een stuk gemakkelijker omdat iedereen snapt dan wel kan begrijpen wat er nu bereikt moet gaan worden.

Is het werkelijk zo eenvoudig ? Als we de ‘canvassers’ zouden volgen dan past het allemaal op één plaatje waar je de boer mee op kunt. Een speels en vooral to-the-point overzicht van de hele strategie. Voor de grote diversiteit van facility management en de vele praktische vragen van onze stakeholders waarschijnlijk een te grote uitdaging maar de essentie van de canvasmethode blijft overeind; keep it simple !

Graag nodig ik u uit om deel te nemen aan onze training ‘Scherpe facilitaire strategie’ waarin we samen met u de actuele uitdagingen en oplossingen doornemen en u helpen met handzame tools, best practices en een case voor het voorbereiden van een duidelijke en overtuigende facilitaire strategie. Het helpt!