https://www.hospitality-group.nl/wp-content/uploads/2018/09/shutterstock_1092689300-Converted-300x180.jpg

Smart buildings masterclass

Smart buildings masterclass
Smart buildings masterclass

Auteur:

Auteur:

Sensoren, robots, data mining… voor sommige organisaties zijn deze termen dagelijkse kost, maar lang niet voor iedereen. Afgelopen donderdag vond de eerste editie van de driedaagse interactieve masterclass FM & Technologie plaats in het Museum voor Communicatie in Den Haag. Het thema van de middag was ‘Smart buildings’. Hoe kunnen techniek en innovaties worden ingezet om een gebouw slimmer te gebruiken? Welke rol speelt technologie in een gebouw, nu en in de toekomst? Is data-analyse het antwoord op onze vragen?

Rick Steinmann, partner bij Hospitality Group, begeleidt de masterclass en trapt de middag af door in gesprek te gaan met de deelnemers. Na een korte voorstelronde blijkt dat de meeste deelnemers inspiratie op willen doen voor de toepassing van smart technologie in hun eigen organisatie, verdieping hierin zoeken voor de toekomst of bijvoorbeeld technologie willen inzetten om aantrekkelijkere werkomgevingen te bieden aan huidige en toekomstige medewerkers.

Durven innoveren

We gaan direct de diepte in met Jorus Everaerd, tech watcher. Hij neemt ons mee in de versnelling die technologische ontwikkelingen veroorzaken. “De mens kan slechts kleine stapjes vooruit denken, en vooral lineair. Neem als voorbeeld een knop waarmee je de gordijnen open kunt doen, het blijft iets geks. Dit soort mogelijkheden bestaat langer dan we denken. De eerste jaren wordt vooral geëxperimenteerd en lukt lang niet alles. Bij wat wel lukt ontstaat daarna exponentiële groei en worden nieuwe oplossingen volop geïmplementeerd in ons dagelijks leven.” Als je als organisatie mee wilt doen in deze race, moet je niet bang zijn voor nieuwe ontwikkelingen, maar dúrven innoveren. Een belangrijke versneller is de inzet van Internet of Things. Misschien een ver van je bed show, maar computerkracht is overal. Het meest dichtbij is de kracht van onze mobiele devices met daarbij de mogelijkheid tot slimme apps en sensoren.

Tech op de werkplek

We zoomen in op de toepassing van tech op de werkplek met de praktijkcase van Heineken en Heijmans. Mathijs Schaft (Facility Manager Corporate Office bij Heineken) licht de zichtbare en onzichtbare transformatie van het zeven verdiepingen tellende kantoor van Heineken in Amsterdam toe. “We wilden Het Nieuwe Werken toepassen op onze werkplek, the next step maken en zo nieuw talent aantrekken.” Hospitality Group heeft hierin een belangrijke bijdrage geleverd. Er is op iedere verdieping een buzz zone, variety zone en een focus zone aangebracht, met ruime keuzes in werkplekvormen en waarin naar keuze geheel flexibel gewerkt kan worden, alleen en in teams.

Samen met Heijmans heeft Heineken de eerste stappen gemaakt naar een smart building door smart technology op de werkplek toe te passen. Het fenomeen van lege werkplekken en vergaderzalen, terwijl medewerkers geen vrije vergaderzaal of werkplek kunnen vinden, is een veelvoorkomend verschijnsel. Smart tablets bij de ingang van de vergaderzaal bieden de oplossing, oftewel on-demand vergaderzalen. Dit systeem geeft inzicht in de reserveringen van de zaal en de werkelijk aanwezige collega’s. Een wayfinding tool geeft daarnaast aan welke werkplekken en lockers wel of niet beschikbaar zijn en waar welke collega’s te vinden zijn.

Sensoring

Thomas Thunnissen (Manager BeSense, een white label van Heijmans) neemt ons mee in de wereld van smart buildings, waarin sensoren de hoofdrol spelen. “Als organisatie kun je zo ver gaan als je wilt met het meten van data op de werkplek. We zijn nog steeds aan het onderzoeken wat er met deze metadata gedaan kan worden. Het is ontzettend interessant om aan de hand van deze data te onderzoeken hoe je een gebouw efficiënter en duurzamer kunt maken, je blijft leren. Het is hierin de kunst om van big data naar ‘right data’ te gaan.” Privacywetgeving is hierin logischerwijs een belangrijke richtlijn. Zijn doel is het ontwikkelen van een app waarin alle informatie samenkomt én die begrijpelijk is voor alle betrokken partijen. Hoe deze app eruit ziet, laat hij liever over aan de organisaties zelf.

Next time

We kijken terug op een leerzame dag. Na afloop bij de borrel is veel interesse in het toepassen van nieuwe en slimme werkomgevingen met waar mogelijk het gebruik van technologie. Wat zou smart technology kunnen betekenen voor mijn organisatie? Hoe neem ik mijn medewerkers maar ook de facilities mee in deze ontwikkelingen?

Op 4 oktober vindt de tweede dag van de masterclass plaats, waar we met een aansprekende line-up van sprekers inzoomen op het thema ‘Happy Employees’. Hoe kan techniek worden ingezet om medewerkers gezonder, vitaler en daardoor uiteindelijk productiever te laten zijn?

De masterclass is een samenwerking met Facto. Meer informatie: http://technologie.facto.nl/dag-2-happy-employees