In je brein werkt een afbeelding veel sneller dan woorden, omdat het merendeel van onze communicatie non-verbaal is. We nemen visuele informatie niet alleen veel sneller op, we onthouden het ook beter! Dit omdat je meerdere delen van het brein aanspreekt; de semantische, visualisatie en motorische aspecten in het geheugen. Oftewel, je ziet het, je geeft er betekenis aan en tekent het vervolgens zelf vanuit je motoriek. De impact die je hiermee kan maken in het vertellen van een verhaal is dus vele malen groter.
Uit onderzoeken van W. Howard Levie en Richard Lentz blijkt dat mensen die een aanwijzing moeten opvolgen het 323% beter met tekst én illustraties doen dan mensen die geen illustraties te zien krijgen. Het is dus niet meer dan logisch dat signing, bewegwijzering en infographics wereldwijd gebruikt worden om te zorgen dat mensen informatie begrijpen en onthouden. Daarnaast is het bekend dat op social media content met beelden makkelijk twee keer zoveel engagement geeft: het wordt vaker bekeken, gedeeld én positiever beoordeeld.
Hoe vertaal je een abstract verhaal naar een helder beeld? Door naar de kern van je verhaal te gaan, eenvoudige illustraties te gebruiken en vooral je doelgroep goed in gedachten te houden. In onze trainingen en werksessies maken we dan ook zoveel mogelijk gebruik van herkenbare beelden,visualisaties en symbolen. Ook nemen we organisaties en deelnemers mee in het zelf visualiseren van hun visie en ambities. Wil je meer weten over onze aanpak neem dan contact op met Marjoleine.
If you can’t explain it simply, you don’t understand it well enough.