https://www.hospitality-group.nl/wp-content/uploads/2017/10/shutterstock_512331139_1000x600-300x180.jpg

The magic of music

The magic of music
The magic of music

Auteur:

Je hoeft geen muzikaal talent te zijn om je welbevinden en zelfs je gezondheid te verbeteren met muziek. Verschillende onderzoeken laten zien dat muziek een positief effect kan hebben op emoties, stressbeleving en prestaties.

Muziek doet wat met je

Even wat wetenswaardigheden uit verschillende publicaties op een rij:

  • Luisteren naar muziek heeft een belangrijk psychologisch effect dat sportprestaties kan verbeteren. De juiste muziek vermindert het gevoel van belasting en vermoeidheid.
  • Je slaap en zelfs je levenskwaliteit kan worden verbeterd door de invloed van muziek.
  • Je ademhalingstempo past zich aan aan het tempo van de muziek.
  • Dementieverschijnselen kunnen worden uitgesteld door te luisten naar muziek.
  • Kinderen presteren beter na het luisteren van Mozart.
  • Wanneer je muziek luistert creëren je hersenen een verwachtingspatroon. Dit zorgt ervoor dat je hersenen anders reageren qua hersenactiviteit bij het horen van een valse noot in plaats van de juiste noot.
  • Je kwaliteitsgevoel van een product of dienst ligt hoger wanneer je muziek luistert. Door de inzet van de juiste muziek willen mensen er bijvoorbeeld 37 procent meer geld voor geven.
  • Je bent eerder geneigd Franse wijn te kopen bij een wijnafdeling in de supermarkt wanneer je Franse muziek hoort.

Muziek binnen de werkomgeving

De meeste mensen luisteren dagelijks naar muziek en hebben naast koffie ook muziek nodig om ’s morgens op te starten. Bijna iedereen vindt dat muziek het werken leuker maakt. Het blijkt ook dat muziek binnen de werkomgeving voor medewerkers van toegevoegde waarde kan zijn. Muziek kan niet alleen een positief effect hebben op productiviteit maar ook bijdragen aan wellbeing van medewerkers en saamhorigheid tussen medewerkers. Muziek geeft een gevoel van herkenning en persoonlijke aandacht en zorgt voor interactie. Vanzelfsprekend hebben niet elke muzieksoort en elke volume een positief effect of passen bij de organisatie.

Hoogleraar klinische neuropsychologie Erik Scherder (Vrije Universiteit Amsterdam) geeft in een recent artikel in het NRC aan dat er zeker een groep medewerkers is voor wie muziek een stimulerend effect heeft. We kennen het allemaal zegt hij: in de loop van de dag, daalt onze concentratie. Dan kan een prikkel van buitenaf nodig zijn om je brein een boost te geven.

Imagobepalend

Behalve emotie zorgt muziek voor veel meer reacties van de mens. Zo beïnvloedt muziek ook de beleving van tijd en daarmee onze bewegingssnelheid. De beleving van tijd die we ergens verblijven, hangt bijvoorbeeld samen met het tempo van de muziek. Snellere muziek zorgt voor vluchtig handelen. Tevens geven consumenten aan dat muziek een herkenning is van het imago van een bedrijf, denk bijvoorbeeld aan het deuntje van Coca-cola of Nikon. Zo geeft 70% van ondervraagde consumenten aan dat muziek in een winkel imagobepalend is en daarvan ervaart 10% de wachttijd korter dan dat deze in werkelijkheid was.

Hoger werktempo

89% van de medewerkers geeft aan dat achtergrondmuziek als positieve en motiverende stimulans wordt ervaren. Als tip wordt meegegeven dat muziek met tekst moet worden vermeden en dat vrolijke/opzwepende muziek het meest bijdraagt aan een hoger werktempo.

Concentratie met ruisende zee of walvisgeluiden

Medewerkers geven aan (achtergrond)muziek fijn te vinden omdat zij zich dan niet storen aan omgevingsgeluiden en ander lawaai. De muziek moet alleen de 70 decibel niet overstijgen omdat het dan storend maar ook schadelijk voor het gehoor kan zijn. Het gaat eigenlijk ook niet om het echt luisteren naar muziek maar enkel om de achtergrondgeluiden die de concentratie bevorderen (denk bijvoorbeeld aan een ruisende zee, walvisgeluiden of regendruppels die tegen het raam tikken).

De nieuwe dichte deur

Naast dat medewerkers werken met koptelefoons/oortjes omdat het ontspant en gelukkig maakt doen ze het ook om te kunnen focussen of om terugkerende werkzaamheden leuker te maken. In plaats van de deur dicht te trekken zetten we een koptelefoon op om onze eigen cocon te creëren, aldus muziekpsycholoog Anneli Haake.

Just say hello

Muziek verbindt; probeer het maar eens uit op kantoor. Het is dan van belang dat samen naar hetzelfde nummer geluisterd wordt of samen een playlist wordt samengesteld. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als je op maandagochtend bij binnenkomst het nummer ‘Just say hello’ hoort…?

Het delen van je lievelingsmuziek is niet alleen heel erg leuk, maar vertelt ook wat over jezelf. Dat verklaart onder andere ook het succes van Die Verrückte Halbe Stunde op Radio 538. Hier kunnen afdelingen van bedrijven hun vijf verrückte nummers doorgeven en de eerste plaat aankondigen.

Aan de slag met muziek

Een inspirerende werkomgeving is een belangrijke sleutel om het beste in mensen naar boven te halen. Gelukkig is er ook steeds meer ruimte voor muziek binnen de werkomgeving. Muziek kan binnen kantoorgebouwen de beleving en het welbevinden van klanten en (potentiële) medewerkers positief beïnvloeden. We zijn benieuwd naar uw organisatiesound en ervaringen met muziek binnen de werkomgeving. Kijk vooral ook hoe muziek het DNA van uw organisatie kan versterken.

Meer weten? Neem contact op met Inge de Bekker.

Onze young professionals Roland, Phireau, Christel & Carlijn hebben zich verdiept in muziek en gebruik gemaakt van de volgende bronnen:

Muziek: Carefree – Kevin MacLeod (incompetech.com) | Licensed under Creative Commons: By Attribution 3.0 License