https://www.hospitality-group.nl/wp-content/uploads/2020/10/shutterstock_772423243_kl-300x180.jpg

Veerkracht in crisistijd

Veerkracht in crisistijd
Veerkracht in crisistijd

Auteur:

Het thema veerkracht was nog nooit zo relevant. Inmiddels heeft iedereen wel ervaren dat de coronacrisis een grote impact heeft op onze samenleving. De crisis brengt nieuwe uitdagingen met zich mee, wat onder andere veel van onze creativiteit en flexibiliteit vraagt. Zo ook van ons als Young Professionals.

Een alternatief programma

Onze eerste, misschien wel onbewuste, veerkrachtige stap werd gezet toen het reguliere trainingsprogramma ‘on hold’ werd gezet. Eens per twee weken als groep fysiek samenkomen voor het volgen van een training, zat er voorlopig niet meer in. Wat doe je als stilzitten geen optie is en je juist van deze situatie zoveel kunt leren? Een alternatief programma ontwikkelen!

Het begon allemaal met The week of challenges; een week lang zo veel mogelijk challenges op het gebied van vitaliteit, voeding, focus en mindset uitvoeren. Van ‘Start je dag ’s ochtends met een koude douche’ tot ‘Geef iedere dag iemand anders een compliment’. Waarom? Elke dag iets nieuws of iets anders proberen draagt bij aan je verandervermogen en dus ook aan jouw persoonlijke veerkracht. Een perfecte energizer voor ons nieuwe programma.

Kennisdeling in tijden van crisis

Tijdens het nieuwe programma organiseerden we in totaal vijf online sessies, waarin alle expertises van Hospitality Group aan bod kwamen. Centraal in het programma stond ‘kennisdeling in tijden van crisis’. Want van wie kun je nou beter leren dan van je eigen ervaren collega’s? Verschillende thema’s kwamen voorbij en uiteindelijk werkten we toe naar het eindproduct; het organiseren van een webinar voor de gehele organisatie.

De webinar stond natuurlijk in het teken van de nieuwe inzichten die het programma ons heeft gegeven. Zo leerden we van onze collega’s onder andere dat situationeel bewustzijn van groot belang is; af en toe een stapje terugdoen is soms nodig om twee stappen verder te komen. Daarnaast ontdekten we dat creativiteit tot nieuwe werkvormen kan leiden en dat het geven van persoonlijke aandacht voor motivatie, doorzettingsvermogen en verantwoordelijkheid zorgt. In onderstaande alinea’s vertellen wij jullie graag meer over deze bevindingen.

Situationeel bewustzijn zorgt voor overzicht, controle en minder stress

Tijdens één van de sessies hebben onze collega’s een interactief spel opgezet, waarbij we een fictief ziekenhuis (in crisistijd) moesten gaan leiden; het Young Professionals Medisch Centrum. Dit verliep natuurlijk niet geheel vlekkeloos, maar het leverde wel veel waardevolle inzichten op. Zo werd onder andere ervaren dat situationeel bewustzijn enorm belangrijk is. Wanneer je af en toe een stapje terug doet creëer je overzicht, behoud je controle en ervaar je minder stress. Allemaal ingrediënten voor het bepalen van een verstandig beleid.

Breng de (veranderende) wensen en behoeften in kaart en realiseer (een beter) resultaat

Daarnaast is het in tijden van crisis van groot belang om de wensen en behoeften van verschillende belanghebbenden niet uit het oog te verliezen. Naast de situatie, kan ook de vraag vanuit een klant of een collega veranderen. Speel hierop in en beweeg mee. Op deze manier kun je hetzelfde (of zelfs een beter) resultaat behalen. Zo leerden we van onze collega’s van Learning & Development dat, in eerste instantie misschien ongebruikelijke, nieuwe werkvormen enorm succesvol kunnen zijn. Hiermee doelen we o.a.op de vele georganiseerde hybride bijeenkomsten van de afgelopen tijd.

Blijf communiceren en geef persoonlijke aandacht

Wat misschien wel het meest tijdens de webinar naar voren is gekomen, is dat communicatie onmisbaar is. Denk bijvoorbeeld aan het delen van kennis met je netwerk, maar ook aan het geven van persoonlijke aandacht aan je medewerkers en collega’s. Het zorgt allemaal voor verbinding en betrokkenheid en dat leidt vervolgens tot een verhoging van motivatie en verantwoordelijkheidsgevoel. Laten dat nou net de sleutelelementen zijn voor veerkrachtigheid!

De young professionals veerkracht bingo

Uiteraard bleef het tijdens de webinar niet alleen bij een theoretisch onderdeel. Ook het element ‘fun’ mocht niet ontbreken. Zo werd de persoonlijke veerkracht van onze collega’s getest tijdens de enige echte Young Professionals Veerkracht Bingo. Stellingen zoals “Ik heb een nieuw talent ontdekt of ontwikkeld” en “Ik heb gehamsterd” kwamen voorbij. Dit leverde leuke gesprekken op en uiteindelijk verlieten maar liefst twee collega’s de webinar met een volle bingokaart.

De afgelopen weken waren enorm leerzaam. De theorie is gekoppeld aan de praktijk en we hebben geleerd dat een goede balans tussen motivatie, doorzettingsvermogen en verantwoordelijkheid essentieel is als het gaat om veerkracht. Met een lading aan nieuwe ervaringen en inzichten stomen we ons nu klaar voor het volgende blok; samenwerken!